Дунав мост 2 ще функционира 120 години

При изграждането на съоръжението са използвани най-иновативните технологии, каза ръководителят на проекта инж. Алберто Бергара -представител на компанията-изпълнител FCC Construccion

216 ~ 3 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

- Г-н Бергара, преди година обещахте Дунав мост 2 да бъде пуснат до края на 2012 г. Защо се забави строителството?

- Изграждането на моста по същество беше завършено до края на 2012 г. Структурата на мост, пътят, жп линията, и цялата прилежаща инфраструктури бяха готови до края на годината. Останалото, главно хидроизолацията и следващите слоеве асфалт, зависиха в огромна степен от метеорологичните условия. Ниските температури, дъждът или дори високата влажност, възпрепятстват изпълнението на тези дейности. Освен това правителството подаде оставка през февруари, което донесе допълнително бюрократични проблеми и закъснения.

За щастие мостът в момента функционира и ще бъде отворен за движение най-скоро време.

- Кои бяха най-големите трудности при строителството на моста?

- Този мост използва най-съвременните технологии и следователно имаше много технически предизвикателства. Сблъскахме се с неочаквани проблеми със състоянието на земята в коритото на реката, което ни принуди да променим вида на основите. На много места се сблъскахме с геотехнически проблеми, липсата на запълващ материал за насипи и много други.

- При изпитанията, мостът се оказа по-здрав, отколкото беше предвидено. Каква е гаранцията на съоръжението и колко години ще може да се експлоатира?

- Очакваният живот на моста е 120 години. Това означава, че съоръжението ще функционира поне до 2123 г., без основен ремонт. Това е разбира се, ако текущите ремонтни дейности се извършват по график.

- Колко струва окончателно мостът?

- Бих предпочел да запазя тази информация конфиденциална. Нашият клиент - българското правителство, има правото да разкрие подобна информация.

- Говори се за още мостове над Дунав. Бихте ли участвали като строител на някой от тях?

- Ние сме компания за изграждане на мостове. Трудните проекти са нашата специалност и за над това е предизвикателство. В момента работим по проекта General Desmond Bridge в Лос Анджелис, а наскоро спечелихме проекта Mersey Gateway Bridge в Ливърпул. И двата проекта са сред най-важните от този вид, които в момента са в процес на изграждане. Разбира се, ние ще се радваме да участват в нови търгове за мостове в България.

- При строителството на Дунав мост 2 използвахте ли български работници и бихте ли ги използвали отново за бъдещи проекти?

- Със сигурност.

- Използвахте ли иновативни технологии при строежа на Дунав мост 2?

- Използвали сме няколко иновативни техники. Бих искал да отбележа използването специалното оборудване за пробиване на основите за пилоните. Иновативната техника беше необходима, за да получим основи с дълбочина 80 метра и да положим кабелната система. Това беше най-ефективното и евтино решение за такъв тип мост. Разбира се трябва да спомена дизайна и производството на сглобяемата конструкция, която ни позволи да отговорим на високите изисквания за качество, както и за намаляването на срока за изпълнение на проекта.

- FCC Construccion работи в много държави и по много проекти. Каква оценка давате на Дунав мост 2 като мащаб?

- Това е един изключително забележителен проект за нас. Сигурен съм, че и за българите също е такъв.

- Кризата и бюджетните съкращения в Европа отразяват ли се осезаемо на бизнеса?

- Факт е, че се отразява. Всички строителни компании са засегнати от кризата.

- Строят ли се големи инфраструктурни проекти в Европа?

- Аз вече споменах един в Обединеното кралство. Разбира се големите инфраструктурни проекти са малко и поради тази причина няма много фирми с достатъчно опит, за да бъдат в състояние да се справят с тях.

- Кажете някой от другите проекти, над които сте работили?

- Аз съм само една малка част от голяма организация. Всички ние работим като отбор и споделяме нашия опит с нашите колеги. От значение е натрупаният опит на цялата организация.

Коментари: 0