Има редица рискове при пазаруването около Великден

Българският потребител вече знае основните си права, категоричен е Веселин Златев, председател на Комисия за защита на потребителите (КЗП)

3644 ~ 3 мин. четене
Автор: Божидара Иванова

- Г-н Златев, пред какви рискове са изправени потребителите покрай Великден?

Потребителите са изправени пред няколко групи рискове. Едната от тях е свързана с цената на стоките, която получават и с факта за несъответствието на тази цена, както и с количеството, и съответното качеството.

Затова бих искал да се обърна към всички потребители да бъдат изключително внимателни в пазаруването не само за трапезата, но и на подаръците, които обичат да правят около Великден на близките си.

Препоръчвам им първо да оглеждат стоката и да проверят дали има етикет, дали този етикет е на български и да проверяват съдържанието на стоките, които купуват. Разбира се трябва да проверяват дали като бройка и грамаж стоката съответства на етикета. В най-общи линии така мога да опиша онова предпазливо поведение, което всеки трябва да има.

 

- Зачестяват ли оплакванията в КЗП около празниците?

Естествено е да зачестяват, тъй като по време на празници потреблението се повишава и тогава, когато имаме повече продажби се увеличава и възможността за спекулации от търговеца. По това време всеки един потребител се чувства емоционално по-различен, тъй като са празници. Ние като потребители сме интелигентни хора и разбираме добре, че понякога ни лъжат много сериозно и безкрайно нетактично.

В КЗП по време на празниците ще има дежурни екипи, във всеки областен град, които при сериозни сигнали и нарушения ще бъдат на разположение и ще могат да реагират в рамките на час - час и половина. Денонощният телефон на потребителя също ще продължи да работи през почивните дни.

 

- От какво най-много се оплакват потребителите?

В конкретния случай не мога да кажа накъде ще бъдат насочени основните оплакванията на потребителите за този Великден, но очевидно те ще бъдат отново свързани с покупките на българите за трапезата и за съответствието цена-качество-количество.

По отношение на покупката на различна техника, вероятно също ще има сериозни оплаквания и тъй като ще има много посетители по време на празниците, със сигурност ще има доста оплаквания и по отношение на нашите туристически обекти.

 

- Какви са най-честите нарушения в търговските вериги?

Нарушенията най-често са свързани с целостта на опаковката, защото в голям брой от случаите търговците внасят стоки в пределите на нашата страна, с оглед на увеличеното потребление по празниците и обикновено тези опаковки не се представят в техния цялостен вид.

Ние като купувачи, когато влезем в някой магазин много трудно можем да се ориентираме каква по народност стока купуваме, защо цената й е такава и на какво качество съответства стоката. Това е най-честото съотношение, което се случва. Освен това търговците играят и с т. нар. промоции - купуваш 2, заплащаш 1, в което обикновено няма нищо вярно.

 

- Очаквате ли повече нарушения през тази година?

Не мога да кажа, но със сигурност може да се каже, че по време на тези празнични дни оплакванията на потребителите ще бъдат по-голям брой, отколкото в предходните периоди.

 

- Колко жалби има подадени до момента?

Жалбите запазват един устойчив брой. Мога да кажа, че сигналите, които получава комисията, заедно с нашите проверки са от порядъка на около 15 хил., което се равнява на миналогодишния им брой.

 

- Смятате ли, че глобите които налагате на нарушителите са достатъчни?

Искам да кажа, че не винаги налагаме глоби. Когато нарушението е първо по ред, когато нарушението е достатъчно, тогава обикновено прибягваме до едно предписание или прибягваме до предупреждение. Но тъй като зачестяват случаите на своеобразен рецидивизъм, тогава глобите, които се налагат, са наистина сериозни, но те са сериозни за дребния или за средния търговец.

Според мен размерът на глобите по нашето законодателство, отнасящ се към големите търговски вериги, откъдето се пазарува масово, е страшно нисък. Това понякога дава основание на тези големи търговци, направили един своеобразен монопол на българския пазар, да имат такова отношение.

 

- Знае ли си правата българският потребител?

Аз мисля, че българският потребител вече знае основните си права. Очевидно е, че това е един период, в който съзнанието узрява, трупа се информация, данни, слуша се телевизия, четат се вестници. В това отношение, вие като медии имате изключителна благоприятна роля и голяма полза за обществото по отношение на информацията, която можете да поднесете на българския потребител.

И в този смисъл са моите благодарности. В тази връзка искам да кажа, че самият брой на жалбите и самото естество на оплакванията показват, че българинът е станал доста непримирим към хората, които се опитват да ни мамят и лъжат. Това е добре, защото взискателният потребител е основният източник, който може да нормализира един пазар.

Подкрепи Economic.bg