Кафето от автомат ще поскъпне с до 50%

И в момента данъчните власти могат да видят колко са приходите от вендинг машините, твърди Стойко Петков, председател на Българска вендинг асоциация (БВА) и управляващ директор на "Енко вендинг" ООД

Автор: Атанас Христов

- Г-н Петков, вчера проведохте втори протест срещу задължението на всички вендинг машини да бъдат монтирани фискални устройства за връзка с НАП. Какво очаквате да постигнете с протеста и мислите ли, че институциите ще ви чуят?

Ние сме доста обезверени, защото от януари досега никой от Министерство на финансите (МФ) не намери време да се срещне с нас и да чуе аргументите ни срещу това решение. От МФ не намериха време дори да отговорят на писмата, които сме изпратили до финансовия министър Симеон Дянков и до ресорния заместник финансов министър. Нямаме нито ред отговор и на писмата, които написахме до премира и председателя на Комисията по бюджет в Парламента…

 

- … Т.е. вие се подготвяте да изпълните решението и да свържете машините си със системата на НАП?

Все още имаме надежда, че с помощта на медиите и по-широкото отразяване на проблема ще имаме шанс да чуят аргументите ни.

Имаме още 6 дни да свържем апаратите си. Само 50 машини от общо 30 хиляди са свързани със системата на НАП. Абсолютно невъзможно е да спазим срока и това е ясно на всички. Но администрацията продължава с твърдата си неотстъпчива позиция.

 

- Можем ли да очакваме, че след 6 дни ще започне демонтаж на вендинг машини?

Ако не да се демонтират, със сигурност част от тях ще трябва да бъдат изключени. И няма да предлагат продукти на клиентите.

 

- Можем ли да очакваме повишение на цената на продуктите от тези машини, които успеете да свържете с НАП?

Със сигурност това ще се случи, защото на бизнеса му се добавя безпрецедентен и непродуктивен разход. Това означава, че средно голяма фирма със 100 подобни машини, трябва да инвестира 20 хил. лв. в покупката на фискални устройства и след това всяка година да плаща такси за трансфер на данни или абонаментно обслужване на устройството, а всеки път, когато се променя местоположението на машината да се плаща такса за префискализация и още неща, които не знаем. Това са изключително непродуктивни разходи, защото не носят никаква добавена стойност за бизнеса. Единственото, което правят е да улеснят работата на данъчните служители.

Тези машини имат фискална памет и ако администрацията има желание да си свърши работата, може спокойно да отиде, да направи ревизия и да види дали се плащат или не необходимите налози. Много по-лесно е обаче да се получава информация на сървъра в агенция. Аз нямам нищо против да е така, ако това е по-добре за държавата, но нека да са един, два… пет касови апарата за фирма. Защото, когато са 100, 200… 500 устройства за една фирма… всеки разбира за какво става въпрос.

 

- С колко ще поскъпнат продуктите?

Личното ми убеждение е, че продуктите ще поскъпнат с между 30 и 50%.

 

- При сегашната ситуация могат ли реално да се отчитат приходите от вендинг машини?

Разбира се! Как иначе фирмите биха имали служители, които събират приходите от тези машини, без компаниите да имат изключително прецизна възможност да контролират оборота. И в момента данъчните власти могат да видят колко са приходите от вендинг машините…

 

- Тяхното опасение вероятно е да не се укриват приходи…?

Това опасение е нормално, но коректните и некоректните данъкоплатци, с фискални устройства или без, няма да променят навиците си. Това е въпрос на мислене и пазарно поведение. Ролята на администрацията е, когато открие некоректни данъкоплатци да ги санкционира.

Убеден съм, че тези памети са сертифицирани и машините имат 100% възможност точно да отчитат приходите…

 

- Това е важно и за самата фирма…

Точно за това говоря. Представете си, Вие да имате няколко машини, в които сте вложил средства, вашите служители да събират приходите от тези автомати и Вие да нямате надеждна система за счетоводство на машината. Това не звучи логично, нали?

 

- Има ли практика в други държави да се поставят фискални устройства на вендинг автоматите?

Има случаи на започнало поставяне на фискални устройства. Но след задълбочени анализи и представяне на аргументи от браншовите организации, навсякъде тези процедури са спирани. Само в България показваме, че можем да направим всичко, без значение какъв е ефекта върху бизнеса.

 

- Ще трябва ли да спрем кафето от автомат след 1 ноември?

Има една последна среща между НАП и бранша в понеделник. Силно се надявам, че поне част от тази недомислица ще бъде коригирана. Най-тежката част е срока за въвеждане на устройствата.

Коментари: 0