Коледни бонуси ще има в 56% от фирмите
22% от фирмите няма да дадат добавки на служителите си
Всички служители в 56% от фирмите ще получат коледни бонуси от работодателя си. Това показват данните от непредставително проучване на Българската стопанска камара (БСК), проведено в периода 25 ноември - 6 декември 2013 г. Запитани са били 410 компании. От тях 22% няма да стимулират служители си, а 10% ще насърчат за Коледа само определени работници, съобщиха от работодателската организация.
43% от фирмите няма да променят размера на бонусите в сравнение с 2012 г., 30% ще дадат по-голям стимул в сравнение с миналата година, а 18% ще дадат по-малко.
Значителна част от мениджърите, участвали в допитването (73%) предпочитат финансовия стимул, а около 27% ще подарят на служителите си фирмени подаръци и сувенири. Близо 10% планират да предоставят на служителите си ваучери за храна и напитки.
Като условие за стимулирането на служителите за Коледа, работодателите поставят добрите финансови резултати (48%). За 26% финансовите резултати не са от значение, а за всеки пети мениджър (24%) условие за стимулиране е внимателната преценка за приноса на работника.
Почти половината от запитаните работодатели (47%) са готови да заделят до 20% от размера на заплатата за коледен бонус. 38% могат да стимулират служителите с до половината от работната заплата, 6% могат да дадат повече от 100% от заплатата на служителите си.
45% от анкетираните работодатели използват коледните бонуси, за да стимулират добрите си служители. Освен тях, малко над 30% ще спазят и традицията всяка година да дават подаръци за Коледа на работниците. 17% от работодателите използват коледните бонуси като начин да се сплоти екипът на фирмата.
Резултатите от допитването показват още, че в 42% от анкетираните фирми броят на хората не се е променил през тази година. По равно (29%) са назначили или освободили хора.
Малко над половината от участниците (54%) от фирмите са в сферата на услугите, 30% оперират в търговията. Повече от 60% от компаниите, които са се включили в анкетата, работят основно за вътрешния пазар. Близо 30% от дружествата работят и за вътрешния, и за външния пазар и са основно международни компании.