Летим до 8 нови дестинации от София
В бизнес салоните ще рекламирамираме туристически обекти и хотели, каза изпълнителният директор на Летище София Христо Щерионов
- Г-н Щерионов, ако трябва да обобщите 2013 г. накратко, кое е най-голямото постижение за Летище София?
Като цяло годината беше успешна за търговското дружество „Летище София” ЕАД. Обслужихме 3 504 326 пътници(+1,1%), броят на излетелите и кацнали самолети е 40 526. През 2013 г. открихме разширението на галерията на Терминал 2, в което инвестирахме около 2 млн. С него осигуряваме по-голяма бързина и комфорт при обслужването на пътниците, като спазваме изискванията за сигурност и безопасност. За първи път от 2007 г. насам, когато преобладаващата част от полетите бяха прехвърлени на новооткрития Терминал 2, Терминал 1 обслужи над 1 милион пътници.
- През тази година очаквате ли нови авиокомпании и полети до нови дестинации?
През 2014 г. Летище София очаква две нови авиокомпании да открият редовни линии – Air Serbia до Белград и Dalmatian до Загреб. Новите маршрути в рамките на Балканите ще допринесат за развитието на пътническия трафик на летището и ще предоставят още по-удобни връзки на пътуващите. Нискотарифният превозвач Wizz Air планира да добави 2 нови дестинации към обслужваните от Летище София – до Тел Авив и Малмьо. За първи път тази зима авиокомпания Ukraine International изпълнява серия от полети до Киев. През лятото на 2014 г. италианският превозвач Mistral Air, който тази зима вече изпълни серия от полети до Палермо и Катания, планира сезонни линии до 3 нови дестинации в Южна Италия - Катания, Неапол и Бари.
- Има ли идея за пускане на презокеански полети?
Сред заявените от авиокомпаниите полети от и до Летище София за предстоящия сезон Лято 2014 няма директни полети до САЩ, Канада или други по-далечни дестинации. Преобладаващата част от обслужваните маршрути са в рамките на Европейския континент, с удобни свързващи полети до останалата част на света през междуконтиненталните хъбове - Лондон, Париж, Амстердам, Франкфурт и др.
- На какви етапи са търговете за предоставяне под наем на помещения в летището, предназначени за магазини, кафенета и други?
За повечето търговски обекти, предназначени за отдаване под наем на Летище София, вече са проведени тръжни процедури, като за някои са сключени договори за наем, а за други предстои сключване на договори след изтичане на съответните законови срокове. За свободните площи предстои провеждане на тръжни процедури.
- Салоните за гости ще имат ли нови услуги?
На 31. 01. 2014 г. в салоните за гости „Преслав“ и „Плиска“ на Терминал 2 започва кампанията „Airport Sofia – BG tourism gate“. Тази кампания позиционира Летище София като ключов партньор в развитието на българската туристическа индустрия и дава възможност на посетителите да получат рекламна информация за хотели, туристически комплекси, туроператорски фирми и травел агенти.
- Предвижда ли се промяна на летищните такси през тази година?
В момента тече подготовка за предстоящия кръг от консултации с летищните ползватели - опериращите на летището авиокомпании, по размера на таксите на Летище София. Ако анализът на приходите и разходите на летищния оператор, относими към начисляваните шест вида летищни такси (за кацане, за паркиране на ВС, такса пътници, такса сигурност, за ползване на пътнически ръкав и такса шум/екологична), покажат, че има възможност да бъде запазен досегашният размер на таксите, определен през 2013 г., дружеството ще се въздържи от увеличения. Един от основните приоритети е да се осигури ефективно използване на материалните и човешки ресурси, което да позволи поддържане на привлекателна ценова среда за авиокомпаниите. От средата на миналата година в сила е програма на Летище София за стимулиране развитието на самолетния и пътнически трафик, която предвижда сериозни отстъпки върху размера на действащите летищни такси за авиопревозвачи, които разработват нови пазари, нови директни маршрути или увеличават капацитета си по вече обслужваните редовни линии до и от Летище София.
- Имаше идея за даване на Летище София на концесия? Как приемате тази идея? Има ли инвеститорски интерес?
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е компетентният орган по този въпрос. В момента се изготвя предконцесионен анализ за Летище София. Очаква се в края на март той да бъде готов. След това ще се вземе политическо решение какво ще се прави с Летище София - дали то ще бъде отдавано на концесия или не.
- Предстои пускане на новия лъч на метрото, който ще стига до летището. По какъв начин това ще повлия на работата на Летище София?
Новият лъч на метрото до летището ще улесни пътуващите от различните части на столицата и ще им даде възможност да пътуват бързо до аеропорта, като избегнат натоварения автобусен превоз. Особено важна за клиентите на Летище София ще е връзката с Централна гара. Новата станция на метрото ще се намира над парка, с който Летище София разполага. Той е с красива растителност и естествени езера. Жителите на столицата могат да го използват за приятен отдих през почивните дни.
- Какви са най-големите предизвикателства пред мениджмънта на летището?
Стремежът на ръководството на Летище София е да привлича нови клиенти и като цяло да се увеличи трафикът. Фокусът е върху превръщането на летището в трансферен пункт между Изтока и Запада и развитието на мрежа от полети към Азия и Близкия изток. Води се политика за привличане на оператори от този край на света. Авиокомпании от Китай, от арабски държави, от Словения и Словакия проявяват интерес към откриване на директни полети до София. Преговаря се и с морските ни летища за допълнителни чартъри през лятото. Заедно с това се очаква някои от съществуващите дестинации да се наситят с повече самолети, т.е. излитанията и кацанията от европейски летища и главно от Близкия Изток да станат повече.