Лъчезар Богданов: Скокът на горивата не е спекулативен
Проблемът не е колко ще струва петрола, а колко ще се обезценят книжните пари, смята икономистът
- Г-н Богданов, на какво се дължи рязкото покачване на цените на горивата в началото на миналата седмица?
За България това се дължи на два външни фактора. От една страна това се дължи на поскъпване на суровия петрол. За около 1 месец той се повиши с над 10%. В същото време еврото спадна с около 4.5-5% спрямо долара. Ако измерим поскъпването на петрола в евро, а не в долари, то доближава 15% за този месец. Разбира се у нас ефектът се пренася със закъснение. До миналата седмица имахме леко изоставащ ефект от тези явления.
Поскъпването у нас е с по-малък процент отколкото е това на суровия петрол, защото крайната цена на течните горива се формира и на база разходите за преработка, транспорт, дистрибуция, данъци, акцизи, които не са се променили. Нямаме някакви вътрешни фактори, които да влияят през този период.
- Спекулативно ли е това повишение?
Не. Всеки човек може да види цените на петрола през последните 5-10 години и тези на вътрешните цени, без акцизи и ДДС, защото акцизът се променя, и да види, че не е спекулативно.
Като на всеки пазар, така и на този влияят и други фактори. В различни моменти компаниите, които предлагат реагират и на вътрешното търсене, когато има криза има свито търсене, а така намалява и част от търговската печалба.
В същото време трябва да се отчете и че цените на дребно са доста различни в страната. На магистралата например цената е с 3 ст. по-скъпа отколкото в някои градски станции. Да не говорим, че в някои градове на България е още по-евтино. И това е част от политиката на пазара – там където хората са по-бедни и няма много трафик цените са по-ниски. За сметка на това в момента по магистралата от София до Бургас има много трафик и цените са по-високи. Това е нормална икономическа действителност, няма нищо странно и винаги е било така.
- Казвате, че у нас тези външни фактори са с известен елемент на забавяне в рамките на 7-14 дни. Но сега нещата се случиха в рамките на 2-3 дни.
Не е бързо. Голямото поскъпване на петрола беше по-скоро в края на юни, началото на юли. Последните дни има едно успокояване. Всъщност петролът поскъпна миналата седмица заради неща, които се случиха преди 3 седмици – в началото на юли. След това относително се стабилизира, даже леко поевтиня с около процент.
- Ако приемем, че международните пазари оказват такова влияние, каква е причината горивата да са по-евтини в Румъния, Естония, Австрия и други държави?
Не одобрявам такива заключения. Има един сайт energy.eu. Там може да се види, че в България бензинът е един от най-евтините, а дизелът - по-евтин от средното. Има и конкуренция между рафинериите. Ако на Балканския полуостров има четири рафинерии, а на друго място има осем е очевидно, че където конкуренцията е по-ожесточена, там може да има и малко по-ниски цени на едро. Но и това е в рамките на няколко стотинки и не са неща, които могат коренно да променят ценовата картина.
Големите проблеми за горивата са акцизите и цената на суровия петрол. Едното зависи от държавите и от Брюксел, другото зависи от глобалната макроикономическа картина.
- Преди няколко месеца от „Лукойл” направиха няколко предложения за намаляване на цените на горивата. Актуални ли са тези мерки и сега?
Типично за всеки производител и при „Лукойл” има някакъв елемент на фирмен интерес. Не бих искал да влизам в детайли.
Това което дългосрочно помага е по-лесна конкуренция, т.е. по-лесно навлизане на конкурентен внос от най-различни места, по-ниски разходи за обслужване на този внос, така че да имаме повече компании, които се конкурират с доставки на вътрешния пазар. Това е което дългосрочно работи.
- А как може да стане това?
Има закони и наредби, свързани с търговията с течни горива. Има процедури, които затрудняват вноса на горива. Той не е забранен или затворен, но това го оскъпява заради някои допълнителни изисквания, които ги няма в някои страни. Това дава предимство на местните играчи, включително и на „Лукойл”, но помагат на други, които са физически близо, като например Гърция и Румъния.
- Може ли през септември цената на горивата да стигне 3 лв.?
Питате ме колко ще е цената на суровия петрол през септември. Не знам, защото не знам какво ще решат да правят централните банкери. Проблемът не е колко ще струва петрола, а колко ще се обезценят книжните пари. В нашия случай това е еврото, измерено като реална покупателна сила. Всяко масивно печатане на пари отслабва покупателната сила на валутата. Колко точно ще решат да печатат и съответно колко точно ще бъдат отслабени еврото и долара това не мога да кажа. Това е политически, а не икономически въпрос. Иначе винаги може да се направи някаква формула и опит за изчисление, че ако петрола стигне 160 долара, те цените в България ще стигнат 3 лв. Това обаче не е прогноза, тъй като тя може да се направи много трудно. Аз не се наемам да го правя.
Мога да ви кажа какво да следите. Ако Европейската централна банка се плъзне по предложенията за масирано изкупуване на книжа на закъсалите Испания и Италия и масивно печатане на пари за спасяване на банки в много голям мащаб, което голяма част от анализаторите искат, това ще означава отслабване на еврото. Така петролът, измерен в евро ще поскъпва още. Но това са прогнози в стил „ако, то”. Дали ще го направят, не знам. Това е политически въпрос.