Московски: Няма ли приватизация, няма и БДЖ

Когато кредиторите решат, ще спре да има БДЖ, смята транспортният министър в оставка Ивайло Московски

Снимка: БГНЕС

96 ~ 2 мин. четене
Георги Желязков Автор: Георги Желязков

Приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" е единственият законен и възможен начин, по който да се удовлетворят кредиторите. Това каза в ефира на bTV транспортният министър в оставка Ивайло Московски. "Когато дойдохме на власт през 2009 г., ние заварихме дружеството в технически фалит. Ако не се извърши приватизацията, кредиторите ще пристъпят към изпълнение на вземанията си", добави той.

"Синдикатите искат да се спре приватизацията. Нека я спрат, но в момента, в който кредиторите влязат в изпълнение за дълговете си, няма да има повече БДЖ", каза още Московски. Той обясни, че откакто ГЕРБ са на власт загубите на БДЖ са намалели от 50 на 20 млн. лв. годишно, а дългът на предприятието е бил намален от 820 на около 730 млн. лв.

"Когато кредиторите решат, ще спре да има БДЖ. Преди месец се срещнахме с тях и се опитахме максимално да ги успокоим, че след приватизацията ще си вземат част от дължимото. В момента, в който се прекрати процесът, те ще влязат в изпълнение на вземанията. Взимат влакове, взимат активи и край", каза министърът в оставка.

Според него транспортната инфраструктура в страната е в добро състояние и всеки след него ще бъде в изгодно положение да поеме министерството. "Ние сме осигурили 600 млн. лв., които БДЖ ще може да получи на 1 януари 2014 г., и с които да купи нови влакове. Целият транспорт го оставяме в добра кондиция и всеки може да финализира процеса", смята Московски.

Според министъра в оставка не е стигнало време, за да се пристъпи и към увеличаването на доходите на хората и създаването на работни места. "Не ни достигна време и ресурс, за да се работи по доходите и безработица. Имахме за приоритет инфраструктурата, но не може всичко наведнъж", каза Московски. Той изрази надеждата си, че няма да се тръгне по популистката плоскост. "Когато хората искат, а политиците им обещават, трябва да им се обясни как би могло да се осъществи това увеличение на доходите и работните места. Държавата няма как да създаде директно работни места. Колко по-добър да е климатът от сега, след като в цял свят е в криза? Тази инфраструктура, заради която ангажирахме цялото правителство ще даде резултат. Повечето проекти ще са финализирани 2014-15 г., но след това хората ще го оценят и това ще бъде основа за растеж", добави той.

Московски говори и за "Български пощи" наистина са на загуба, но в момента се чака одобрението на Брюксел и предприятието ще може да получи държавна помощ. "Български пощи" са на загуба, но те защитават една методология и в момента е в Брюксел. Там те доказват, че имат право на държавна помощ в размер на 22 млн. лв. Тя е заради осъществяваната социална дейност в региони, където частна компания не иска да обслужва. Загубата е 7-8 млн. лв. годишно. С тази помощ ще могат да си покриват загубите и да регистрират добър приход", каза министърът в оставка.

Подкрепи Economic.bg