Папазов очаква поредна блокада на българо-турската граница
Има напрежение по ГКПП-та, надявам се да не се стигне до затварянето им, казва шефът на МТИТС
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов предупреди за опасност от нова блокада за българските автомобилни превозвачи на българо-турската граница.
Според думите на шефа на МТИТС, българската страна е предоставила с цели 10 хил. транзитни разрешения повече на турската страна: „Но все пак трябва да има реципрочност”. „Има напрежение на границата, засега нищо не се е случило, но очакваме да се случи”, призна министърът.
Министърът е информирал посланика на Република Турция за опасност от нови опашки на български тежкотоварни камиони (ТИР-ове) по границата. „Запознали сме турския посланик със ситуацията. Границата не е затворена, но има напрежение заради писмото, което получихме, с което се спират разрешителните за България”, каза Данаил Папазов.
Според него има вероятност да не се стигне дотам: „Надявам се да не се стигне до затваряне на границата. Предполагам, че в близките дни ситуацията ще бъде предадена на компетентните органи в Турция. С разговорите, водени между двете страни, както и с претенциите на двете страни, са запознати превозвачите”, каза още той.
Папазов както и предшествениците му през годините ще трябва да води тежки преговори за разрешавана на проблема. „Искаме да защитим българския бизнес. Не искаме да затрудняваме турските превозвачи с тяхната дейност на нашата територия. Очакваме срещата в близките дни, предполагам, че ще е през другата седмица. Имаме компромисен вариант, удовлетворителен и за двете страни, но трябва да има диалог. Трябва и от двете страни експертите да седнат и да разговарят”, казва той.
Припомняме, че вчера Анкара обяви за „невалидни” всички еднократни разрешителни за автомобилен превоз между двете страни. Това решение е взето едностранно от турската страна. Като причина за предприемане на тези действия, властите в Турция изтъкват, че България е трябвало да предостави 125 000 транзитни разрешителни за тази година на техните превозвачи.
По неясни засега причини за 2014 г. обаче квотите все още не са договорени, въпреки многократните искания от страна на България да се проведе двустранна среща, на която да бъдат уточнени. През миналата година такава така и не се състоя, а до момента от страна Анакара дата за среща не е насрочена. Като мотив за отказа Турция посочва, че „българската страна би следвало да й предостави” броя разрешителни определен още през 2012 г.
Economic.bg припомня, че след влизането на България в Европейския съюз (ЕС) всяка година има проблем по границата с Турция, където българските превозвачи са непрекъснато затруднявани. От времето на министъра на транспорта на Тройната коалиция Петър Мутафчиев досега всеки шеф на МТИТС е принуден да води преговори с турските си колеги, с цел да защити превозвачите ни. Според браншовите организации пречките, които се създават от властите в Анкара, са заради високата конкуренция от страна на България – нашите ТИР-ове са основните конкуренти ан турските автомобилни превозвачи на пазарите в ЕС, Близкия изток, Кавказ и Средна Азия.