Петър Диков: Метрото ще стига до „Арена Армеец“
Оттеглям проекта за път през Борисовата градина, казва главният архитект на София
Арх. Диков, вече е ясно откъде ще минава третата линия на метрото, но къде може тя да се разклони?
Третият метродиаметър е ясен. Трасето е от бул. ”Вазов” до Овча купел. Между другото, хората станаха много активни, защото оцениха колко е удобно метрото, когато пуснахме двете линии. Така то вече действа като система и можеш да се прекачваш и да стигаш до много повече точки на града. И сега кой ли не иска да мине метрото покрай него. Това е масово желание.
Първата линия „Младост – Люлин” на практика достигна своя максимум за превозване на брой пътници. Има пикови часове, в които хората не могат да се качат на влакчето. Това показва, че линията е достигнала оптималните си възможности. Като се пусне продължението до Бизнес парка и разклонението до Аерогарата, тя още повече ще се натовари.
Затова мислим за разклонения на третия метродиаметър, където има доста по-интересни възможности за развитие. Разклонението, което обмисляме, има два възможни варианта. Единият е трасето да се отклони от Подуяне в посока „Слатина” и да стигне до зала „Арена-Армеец”. Коментираме още едно, което може би е по-добро. Това трасе минава под „Иван Асен”, след това по „Шипченски проход” , после до „Асен Йорданов”. Пак стига до залата, но вече ще обслужва и бъдещия Технопарк.
След това продължава по Цариградското шосе, до разклона на летището. Така ще поема пътници от всички големи обекти, които се построиха по Цариградското шосе, а също и от тази част на „Младост”, която остава встрани от метрото. Този вариант натежава, защото покрива много гъсто населена територия. От друга страна, за всички големи изяви в „Арена-Армеец” ще има лесен достъп, без да се предизвикват задръствания.
А какво се случва със строежа на трасето през „Дружба”?
До десетина дни ще има първа копка на линията на подземната железница към Аерогарата през „Дружба”. Част от него вече има строително разрешение , а друга предстои да се подпише, защото останаха да се довършат малко отчуждения. Но разрешенията са вече в сила, подписах ги онзи ден и изграждането може да започне.
Казахте, че метрото ще стига до бъдещия Технопарк, но докъде са нещата с този амбициозен проект?
При Технопарка няма някакво съществено развитие. Министерският съвет взе решение теренът от 300 декара да се прехвърли от Министерството на отбраната на Министерството на икономиката и сега предстои да ми внесат едно искане за градоустройствена процедура.
По проект там се извисява една висока кула. Запазва ли се това?
Да проектът е такъв, какъвто го предложихме. Има една висока сграда, и покрит тенис-корт до спортната зала.
А също и национален стадион, но премиерът каза, че сега няма да строим стадион. Някой ден и проектът за Национален стадион ще се раздвижи.
Решението да се изгради пробив между алея „Яворов” и бул. ”Вапцаров” предизвика протести. Държите ли още на този проект?
Да, имаше много силна реакция на градоустройственото решение, което предложихме. Протестираха хората, които живеят там, както и екоорганизации. След като направихме няколко срещи и обсъдихме въпроса, аз приех, че една голяма част от мотивите им са основателни. В понеделник /бел.ред. - днес/ ще оттегля проекта за пробива. Проектантите междувременно са изработили нов вариант, който е значително по-щадящ. Той не засяга нито едно дърво. Ще го обявим за обществено обсъждане.
И как ще мотивирате второто решение?
Ще кажа това, което винаги съм казвал. Ние правим обществените обсъждания не за да отбием номера, а за да чуем мнението на хората. Оттеглянето на проекта е доказателство, че сме чули тяхната дума, преценили сме, че имат основание и го преработваме.
Преди години имаше проект за тунел като връзка между двата булеварда, защо отпадна този вариант?
Тунел няма как да се направи, защото там е най-ниската точка. Ако се прави тунел, трябва да се мине над Симеоновското шосе с естакада, а това е доста скъп вариант. Затова ние сега се вместваме в рамките на сегашния булевард. Това е доста по-скромно решение. Няма да се прави пробив, ще се минава по сегашното трасе.
Един от основните мотиви и за мен беше, че новото трасе е достатъчно широко с по две ленти и с разделителна ивица. В предишния вариант пробивът напускаше сегашния път и сечеше ъгъл от Южния парк, почти от ул.”Стоян Михайловски”. И така се съобразихме с това, че имаме трасе и трябва да се движим по него.
Кога ще е готова естакадата при Телевизионната кула?
Няма човек, който да не е казал, че естакадата при Телевизионната кула е много добро решение. А като се върнем назад, година и нещо, трябва да си припомним, е и за там имаше голяма съпротива. Между другото, там 200 дървета бяха засегнати, но се получи добро решение, което облекчава многократно трафика. До десетина дни кръстовището на две нива ще е готово, а с него ще пуснем и бул. ”Драган Цанков”.
Казахте, че ще се махне трамвай №6 от тунела до НДК. Защо се налага тази промяна?
С тази промяна ще се покрие част от траншеята, която е подход към подлеза, до ул. „Борис І”, а в момента е само до ул. „Цар Асен”. Това първо дава възможност да се обслужват сградите между двете до улици, чак до „Скобелев”. Досега хората не можеха да имат нормален достъп с автомобил. Пред къщите им има по една локала, широка 3,50 м. Не само, че не могат да паркират, за да си разтоварят нещо, но и не могат да спрат, защото запушват цялото движение.
Освен това трамваят, в частта си между Петте кьошета и басейн „Спартак”, има три спирки, които се припокриват като маршрут напълно с метрото. Изключение е само отсечката от МОЛ-а до басейна. Очевидно е, че няма нужда от такова дублиране. От друга страна, трябва да се реши и това, че сега мотрисите минават под прозорците на сградите. Кото прибавим към това, че трябва да се обслужва транспортно и бъдещия районен съд (бел.ред. - сградата е известна като Военното НДК) везните натежават към махането на трамвайната линия. Промяната е належаща, защото Петте кьошета е едно много възлово кръстовище.
Как ще се влиза в съда?
Там има подземен паркинг за 250 автомобили. За посетителите на съда ще има оперативно паркиране в пространството около сградата. Целта обаче е повечето от хората да ползват градския транспорт. Изчисленията показват, че в съда работят 900 души, през сградата ще минават между 2500 и 4000 посетители. Някои от тях ще влизат само за един документ, защото и Бюрото за съдимост ще се намира там. Ефектът от транспортното решение е и в това, че се разтоварва кръстовището на Петте кьошета, но и бул. ”Хр. Ботев”.
Интервюто е специално за сайта www.kmеta.bg