Поддържането на пътищата минава в зимен режим
Най-голямото предизвикателство пред фирмите е забраната за обработване на магистралите с пясък
От днес се въвежда зимно поддържане на републиканската пътна мрежа, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура".
„Всички фирми са в „бойна готовност” за посрещане на зимата. От 5 ноември се въвежда готовността за зимата. Надявам се, тази година да не ни изненада”, каза председателят на Управителния съвет на АПИ Лазар Лазарова, който вчера провери готовността на снегопочистващата техника на автомагистрала „Хемус“.
Над 3600 машини ще почистват републикански пътища и магистрали. Има изискване в коя минута и кой час, в зависимост от класа на пътя, след спирането на снеговалежа и по време на самия снеговалеж трябва да излезе техниката, за да чисти, иначе – фирмите търпят санкции.
Лазарова посочи, че договорите са много обосновани по отношение на неустойките и на санкциите, които ще се налагат на пътните фирми.
Още преди да започне снеговалежът, поддържащите фирми вече са задължени да минат и да обработят пътното платно така, че снегът да не залепва по него. На автомагистралите и на пътищата първи клас е забранено използването на инертни материали, т.е. пясък. Там се работи само с химически вещества – със сол. При температури като минус 20 градуса, ако са придружени със снеговалеж, се разрешава използването на пясък, който да осигури сцеплението на автомобили със снежна повърхност.
Фирмите за зимно почистване, които не са готови до днес, ще бъдат санкционирани. По данни на АПИ до вчера 80-90 % от почистващите фирми са били готови.
50 млн. лева са предвидени за зимното почистване. Сумата е същата като миналата година. Ако има нужда от повече средства, те ще бъдат за сметка на текущия ремонт, който агенцията прави за летните изкърпвания, каза инж. Лазар Лазаров.
АПИ е закупила щитове против снегонавявания за около 300 метра, които ще бъдат разположени на територията на област Бургас в защита на автомагистрала „Тракия”.