"Провидент" ще инвестира до 7 млн. лв. в България за година

Целта ни е да станем лидер в сегмента на домашните малки кредити, казва Томаш Чехановски е главен оперативен директор на "Провидент Файненшъл България"

496 ~ 4 мин. четене

Томаш Чехановски е главен оперативен директор на "Провидент Файненшъл България", която е част от базираната във Великобритания група International Personal Finance (IPF) – една от най-влиятелните 250 компании, търгувани на Лондонската фондова борса. Групата има над 2.4 млн. клиенти и освен в България има успешен бизнес в Полша, Чехия, Унгария, Словакия, Румъния, Литва и Мексико. Томаш се присъединява към "Провидент" през 1999 г. като мениджър развитие. През 2001 г. става част от висшия мениджърски екип в Полша, като заема позициите регионален мениджър и оперативен мениджър на дивизия, а от 2005 до 2009 г. отговаря за целия бизнес в Полша като оперативен директор.

- Г-н Чехановски, БСП – една от управляващите партии в България, обяви планове за въвеждане на закон, който ще регламентира заемите под 400 лв., които до момента остават извън обхвата на Комисията за защита на потребителите. Как ще се отрази това на дружествата и по-специално на Provident Financial Bulgaria? Това добро предложение ли е?

Provident следва същите правила както за кредитите под 400 лв., така и за кредити над 400 лв. Има разпоредби в българската нормативна уредба, осигуряващи защитата на потребителите при вземането на заеми от над 400 лв. и именно те са от типа кредити, които ние даваме. Например, законно установеният максимален размер на наказателна такса за закъсняло плащане на такива заеми е 10% (годишна лихва) плюс основния лихвен процент (ОЛП) на Българска народна банка (БНБ), който е под 1%.

Запознати сме със законовите разпоредби и с факта, че някои кредитни компании в България нарушават тези разпоредби. Въпреки това Provident не налага санкции и не налага наказателни лихви. Освен това клиентите са в състояние да платят заема предварително, частично или изцяло и имат право на справедливи и пропорционални намаления, ако решат да го направят. Това се регламентира от Директивата за потребителските кредити, която е валидна за целия Европейски съюз (ЕС). Наясно сме и с факта, че има фирми, които изискват клиентът да изплати цялата първоначално договорената сума. Но не така трябва да се прави бизнес.

- Подобен закон би ли увеличил таксите за такива кредити?

Не възнамеряваме да променяме ставките по нашите кредити. Очакваме средният заем да бъде в интервала от 600 до 700 лв. Това означава, че новият регламент не трябва да повлияе на повечето от нашите кредити, тъй като те попадат под контрола на закона за потребителските кредити.

- Трябва ли да има ограничен брой лицензии, които се издават на най-добрите компании и които могат да се загубят, ако има нелоялни практики от страна на кредитора?

Не смятаме, че допълнително регулиране на пазара е лошо. Това включва и издаването на лицензии. Ние имаме добри взаимоотношения с регулаторните органи. Освен това вярваме, че стабилна система на лицензии би бил добър начин за спиране на безотговорни и слабо регулирани компании, които се възползват от потребителите.

- Досега нефинансови институции могат да се регистрират ако компаниите отговарят само на няколко изисквания като внесен капитал, изисквания спрямо управляващия орган и произход на парите. Трябва ли да има някакви нови изисквания за регистрация на фирми, така че нивото на услугите да се повиши?

Нашите оценки са, че има над 150 фирми, предлагащи подобна услуга в България, което е наистина много. Това означава, че има много малки фирми с малък бизнес. Мисля, че клиентите ще бъдат обслужвани по-добре от по-големи фирми, които могат да предложат по-добро обслужване, обучен персонал и имат способността и финансовата възможност да обучават служителите си в областта на етиката и финансите. Ето защо е по-добре да има по-големи компании на пазара, които могат да предложат по-атрактивни и достъпни услуги на клиентите. Повишените капиталови изисквания могат да намалят броя на компаниите, тъй като много от тях работят с по-малко средства.

- Как са регулирани другите пазари, където оперирате - Полша, Чехия, Унгария, Румъния…? Има ли някакви правила, които са различни от законодателството в България?

Има широк спектър от регулаторни рамки във всички наши пазари, но няма значителни различия, които изискват големи промени в политиките, които прилагаме в България, в сравнение с останалите пазари.

- Пазарът в България е зает от над 170 нефинансови предприятия, 30 търговски банки и хиляди местни мошеници, които кредитират клиенти. Как "Провидент Файненшъл България" ще пробие на пазара?

Вярно е, че има много кредитиращи институции, но ние имаме различен бизнес модел, който поставя на фокус достъпността и прозрачността. Този бизнес модел се основава на развитието на личната връзка с всеки клиент. Нашето предложение е доста по-различно – ние предлагаме много прозрачен и гъвкав продукт, който отговаря на нуждите на потребителите и е без скрити такси или лихви.

Клиентите могат да заемат суми, вариращи от 200 до 2500 лв. за период до 60 седмици. Условията на заема и свързаните с тях споразумения са направени така че да бъдат лесни за разбиране и прозрачни.

- Може ли навлизането на голям играч като Provident Financial да промени изцяло практиката на тези институции и да повиши стандартите?

Нашата репутация е важна за нас. Ние се търгуваме на фондовите борси в Лондон и Варшава и възприемаме сериозно отношенията си с клиенти и партньори. Насърчаваме засилената конкуренция, защото тя несъмнено ще подобри качеството, предоставяните услуги и цялостната репутация на сектора. Без съмнение, всички фирми, които не отговарят на повишените очаквания на клиентите ще бъдат принудени да напуснат пазара. Ще покажем как Provident може да работи успешно чрез надеждни и етични практики, фокусирани върху нуждите на нашите клиенти и обвързани с високи стандарти на обслужване.

- Какъв е пазарният дял, който Provident Financial Bulgaria има за цел?

Ще инвестираме между 2 и 3 млн. паунда (между 4.61 и 6.92 млн. лв. – бел. ред.) за първата година и ще увеличим значително инвестициите през следващите години. Навлизаме на българския пазар с дългосрочни планове и нашата дългосрочна цел е да се превърнем в лидер в сегмента на домашните малки кредити. Очакваме около 100 хил. клиенти в България до 4-5 години. Нашата цел е да имаме 12 клона на българския пазар до март 2015 г. и над 1400 кредитни консултанти и служители в България през следващите пет години.

Подкрепи Economic.bg