Работодатели мамят с осигуровките
Над 26 хиляди граждани са се оплакали в НАП от липсващи и непълни вноски и нарушения на трудовите договори
Националната агенция за приходите (НАП) отчита сериозен ръст на сигналите срещу некоректни работодатели след въвеждането на услугите с персонален идентификационен код (ПИК), съобщиха от ведомството.
В резултат на електронния достъп, който вече над 26 000 граждани имат, в приходната агенция постъпват десетки жалби срещу работодатели. Служителите сигнализират, че шефовете им или не ги осигуряват върху пълния доход, или не са подали коректна информация за сключения с тях трудов договор.
В един от случаите се оказало, че управителят на фирмата не само че не е подал към НАП данни за трудовите договори на своите служители, но и не начислява и плаща дължимите осигурителни вноски от години. Станало ясно, че работодателят внасял от името на работниците си здравноосигурителни им вноски като на трайно безработни, така че те да не заподозрат измамата.
За да не се окажат в подобна неприятна ситуация, от НАП препоръчват на своите клиенти да се възползват от новата услуга и да си вземат ПИК от офиса на НАП по постоянния си адрес.
ПИК е 12-цифров код, който дава дистанционен достъп до някои услуги на НАП без да е необходимо закупуването на електронен подпис.
Ако имат ПИК, гражданите могат да проверяват в интернет върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, да получат информация за пенсионния си фонд, както и да видят какъв трудов договор е декларирал пред НАП шефът им.
Чрез ПИК клиентите на приходната агенция могат да поискат и издаването на документ, като например удостоверение за липса на задължения.
Сигнали за данъчни и осигурителни нарушения могат да се подават на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор или по електронна поща на адрес [email protected]. Конфиденциалността на подателите им е гарантирана, обещават от НАП.