Разрешават повече ръчен багаж в самолета

Европейският парламент прие нова директива за правата на пътниците

272 ~ 2 мин. четене

Пътниците в самолета вече ще имат право на повече ръчен багаж. Количеството ще се увеличи на връхна дреха, чанта и една чанта за пазаруване от летището. Освен това пасажерите ще трябва да бъдат информирани в началото на процеса на резервация за позволения багаж за самолета. Това предвижда нова проекто директива, одобрена на първо четене в Европейския парламент, която разширява правата на пътниците.

Авиокомпаниите, действащи на територията на ЕС, ще трябва да отговарят на жалбите от клиенти в рамките на два месеца. Ако няма отговор, исканията ще се считат за безусловно приети, предвижда документът. Когато се позовават на "извънредни обстоятелства", за да не плащат обезщетение, превозвачите трябва да дадат на пътника пълно писмено обяснение. Новите правила предлагат изчерпателен списък на такива обстоятелства, които включват стачки, политически вълнения и непредвидени трудови спорове.

Според проекта въздушните превозвачи трябва да разполагат с лица за контакт на летището, които да информират пътниците за техните права и процедурите за подаване на жалби, помощ, възстановяване на средства и пренасочване на полети. Пътниците могат да подават жалби с тяхна помощ, включително и в случай на изгубен или повреден багаж.

Съгласно процедурата за съвместно вземане на решения, Съветът на ЕС може да приеме позицията на Европарламента или да излезе със собствена позиция за по-нататъшно обсъждане с ЕП.

"Правата на пътуващите с въздушен транспорт на практика засягат всеки гражданин на Европейския съюз. Това е като историята за Давид срещу Голиат, защото само 2% от пътниците, подали жалби срещу авиокомпания, получават обезщетение. Ние подобрихме защитата на потребителите от една страна, като от друга позволихме гъвкавостта, която изисква индустрията", заяви докладчикът Жорж Бах (ЕНП, Люксембург).

Когато има забавени полети, информация за новите разписания ще трябва да бъде предоставяна на пътниците не по-късно от 30 минути след часа на първоначално плануваното заминаване. Пътниците с двупосочен билет не могат да бъдат спрени да използват билета за връщане, дори когато не са ползвали билета за отиване.

За да не се стига до блокирани пътници, когато даден въздушен превозвач фалира, Европарламентът въвежда изисквания за превозвачите да разполагат с подходящи механизми за предотвратяване на подобни ситуации, като гаранционни фондове или застрахователни полици.

Националните органи трябва да получат достатъчно правомощия да наказват въздушни превозвачи, които нарушават правата на пътниците. Те трябва да оценяват и докладите на компаниите за това как са помогнали на пътниците при забавяния или отмени на полети, се казва още в текста.

Подкрепи Economic.bg