Реалната цена на еднопосочния билет до морето е 60 лв.

Не искам да бъда лош пророк, но липсата на рентабилност в бранша е изключително опасна, коментира Ивайло Константинов, собственикът на "Юнион Ивкони" и председател на Асоциацията на автобусните превозвачи в България

Автор: Виолета Иванова

- Г-н Константинов, от 1 август цените на междуградските автобуси скочиха. Как се отразява това на фирмите в разгара на летния сезон?

Не всички фирми и по всички направления цените на билетите са увеличени от 1 август. Всяка фирма решава сама за себе си спрямо периода, през който не ги е актуализирала. Може би все още има фирми и направления, които не са актуализирали цените. Според мен това беше по-скоро журналистическа находка, че при  някои от фирмите има поскъпване.

Ще обясня каква е философията при вдигането на цените. Обикновено в един период от време, когато е имало достатъчно луфтове и възможности да се обере едно такова поскъпване, колегите са се възползвали от него. В момента, в който тези възможности се изчерпат, цените се повишават. Себестойността на горивата в цената на крайната услуга е между 50 и 70% при различните фирми. В зависимост кога са актуализирали цените и при каква стойност на горивата, услугата се повишава съответно с половината от поскъпването на горивото. Ако горивото поскъпне с 10%, цената на билетите трябва да се вдигне с между 5 и 7%.

 

- А има ли отлив на пътници? БДЖ например не увеличи цените.

Не мога да кажа такова нещо, защото от кратката справка, която направих, ръстът през тази година на пътниците е под 1%. Браншът не се влияе от БДЖ.

 

- Каква според вас е реалната цена на един автобусен билет от София до Бургас например?

Това, което ще ви кажа, ще ви уплаши много. В цял свят има една методика за ценообразуване и тя е - 1/3 от цената на билета е гориво, 1/3 е амортизация и 1/3 са всички останали консумативни разходи, като заплати и техническа поддръжка. В България себестойността на превоза при някои фирми е 70% от цената на услугата. Отдавна колегите са престанали да акумулират приход от амортизация. Това което липсва в стойността на билета е точно цената на амортизацията и евентуално поскъпване би следвало да компенсира точно тази липса.

Реалната цена е 60 лв. в едната посока. Това е последната цифра, която беше калкулирана преди 4-5 месеца при последното поскъпване на горивата. Цената зависи и от това колко струва самия автобус. Стойността на услугата не се определя от това колко платежоспособно е търсенето.

Автобусът е такъв, какъвто е в Германия и Франция. Горивото е такова, каквото е в Германия и Франция. Както цената на горивото не се влияе от покупателната способност, така и крайната цена на транспортната услуга не се влияе от това колко може да предложи клиента.

Всяко едно намаление от тук нататък директно води до риск за сигурността на пътниците. Плащаме гориво и автобусите колкото плащат и западноевропейските колеги, но в същото време продаваме четири пъти по-ниско от тях. Единственият буфер е малко по-ниските възнаграждения. Казвам малко, защото в бранша те са такива, каквото са в Испания и Португалия, въпреки че там цените са три пъти по-високи. Ние нямаме от какво да икономисаме.

Резултатът се вижда по пътищата - няма нови автобуси. Тук трябва да се намеси държавата, защото все по-често ще има инциденти. Не искам да бъда лош пророк, но липсата на рентабилност в бранша е изключително опасна. Не случайно едно от първите изисквания за европейски лиценз е благонадеждност. Автобусите са достатъчно стари и няма откъде да се правят икономии, горивото няма как да бъде спестено, както няма как да се икономиса от заплати, автогари и поддръжка. Всичко рефлектира върху сигурността. Нееднократно съм заявявал, че въпросът не търпи отлагане и касае и държавна намеса.

 

- Какви са очакванията ви за сезона. Силен ли се очертава да е или превозвачите са на загуба?

Нямам информация. Както казах ръстът в пътникопотока е малко под 1%, което означава, че ако фирмите са на загуба, тя не е по-голяма от тази, която е била през миналата година.

 

- Очаква ли ни ново поскъпване на билетите?

Всичко зависи от това кога последно съответната фирма е актуализирала цената и при какви нива на горивата.

 

- Отразява ли се забраната на транспортния министър шофьори да не могат да пренасят пратки?

От гледна точка на сигурността не може да се случи нищо по-добро от тази забрана. Но ако питате шофьорите, те ще ви кажат друго. На мен не ми е известно превозвач в бранша да е акумулирал някакъв приход от пратки. Това винаги е било от името и за сметка на шофьорите.

Коментари: 0