Таванът на лихвите не е в полза на потребителите

В страни, където беше въведен, сега се дават повече свободи на пазара, казва Томаш Чехановски, главен оперативен директор на "Провидент Файненшъл България"

Томаш Чехановски е главен оперативен директор на "Провидент Файненшъл България", която е част от базираната във Великобритания група International Personal Finance (IPF) – една от най-влиятелните 250 компании, търгувани на Лондонската фондова борса. Групата има над 2.6 млн. клиенти и освен в България, има успешен бизнес в Полша, Чехия, Унгария, Словакия, Румъния, Литва и Мексико. Чехановски се присъединява към "Провидент" през 1999 г. като мениджър развитие. През 2001 г. става част от висшия мениджърски екип в Полша, като заема позициите регионален мениджър и оперативен мениджър на дивизия, а от 2005 до 2009 г. отговаря за целия бизнес в Полша като оперативен директор.

Как оценявате поправките в Закона за потребителския кредит, които предвиждат таван на годишния процент на разходите (ГПР) от 50,5%?

Винаги приветстваме регулации, които са в съответствие с потребителските очаквания, както и с тези на бизнеса. Ако новите поправки предвиждат повече прозрачност на пазара, то ние също сме доволни от тях. В приетия вече закон има някои неща, които напълно одобряваме и приемаме. Напълно разбираме, че прилагането на малко повече регулации на българския пазар ще е положително действие за потребителите. Така например лицензиите, които могат да бъдат въведени, както и повишаването на нужния капитал, са две много позитивни мерки, тъй като по-малките компании в бранша не винаги следват добрите фирмени практики.

Има и други детайли, които този закон предвижда, и с които не сме толкова съгласни - например тавана на годишния процент на разходите (ГПР). Не вярваме, че поставянето на подобна регулация е правилната мярка, която ще помогне на клиентите за краткосрочни заеми. Никога подобен таван не може да бъде правилното решение на даден проблем, защото ще ограничи броя на хората, които могат да изтеглят подобен заем.

Смятате ли, че тази мярка е икономически обоснована?

Има различни начини да се регулира даден пазар. Някои от нещата, които правителството прилага, са правилни. Но има и други, които могат да бъдат далеч по-добри, ако са консултирани и обосновани.

Вносител на поправката е г-н Георги Кадиев, който изгражда теорията си на факта, че има "таван на лихвите" в 14 страни, но от неговите думи не става ясно дали това е таван на годишния процент на разходите (ГПР) или само на лихвите. Каква е ситуацията на други пазари, в които оперирате? Има ли таван на ГПР или само на лихвите?

Това е отличен въпрос, тъй като ГПР и лихвите са две различни неща. Понякога не всички разбират това. Така например в Полша имаме таван на лихвите, в Словакия пък има таван на ГПР. Където обаче е имало таван на разходи, лихви или други показатели, винаги е бил преразглеждан до няколко години. Това, което откриват властите след няколко години е, че тази идея не е добра именно за крайните потребители. Пример за това е Полша, където в момента се дават повече свободи на пазара.

Как тогава обяснявате факта, че подобна мярка е приета с гласовете на депутати от всички политически партии?

Трудно е да се коментира политическата обстановка в България. Аз представлявам бизнеса ни в страната и за мен би било трудно да обясня това. Знам обаче, че е имало различни мнение в парламента относно това дали да бъде въведен таван на ГПР или таван на лихвите. Накрая в парламента между първо и второ четене е приета поправката, прокарана от депутати в социалистическата партия, но не бих искал да се фокусирам върху политическата част на този казус.

Бяхте ли наясно с плануваните промени и участвахте ли в разговори относно промените в закона?

Имаше разговори в съвсем ранна фаза на подготвянето на този закон под формата на работни групи. Това се случи още през ноември м.г., когато имахме възможността да говорим с комисията по бюджет и финанси. Тогава можахме да предоставим мнението си относно плануваните промени и да изложим различни аргументи за тях.

Какви средства сте инвестирали на българския пазар до този момент и как смятате да се приспособите към новите мерки?

Provident е в страната с дългосрочна цел. Не искаме да инвестираме за 1 или 2 години, а гледаме напред в дългосрочен план. Миналата година инвестирахме 2,5 млн. паунда, а тази година ще инвестираме между 4 и 5 млн. паунда, за да разраснем покритието си в страната. До момента оперираме в 7 града - София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Шумен и Русе. Скоро ще отворим офиси в 3 нови населени места и имаме много амбициозни планове за страната. Разбира се, напълно се съобразяваме със законодателството тук и в момента сме в процес на детайлно анализиране на законодателството и заедно с нашите консултанти ще подготвим нашите продукти и услуги така, че да отговорят както на законовите промени, така и на очакванията на потребителите.

Обмисляте ли напускането на родния пазар?

Категорично не.

Някои от компаниите за бързи кредити обявиха, че ще опитат да сезират президента Росен Плевнелиев, тъй като смятат мярката за икономически необоснована. Какви са вашите следващи действия относно този закон?

Винаги сме "за" обсъждането и консултирането на законови поправки между правителството и бизнеса, така че потребителят да е крайният победител. Наясно сме с плановете на други компании относно това действие. Вярваме в консултациите и здравия разум на държавата. Напълно сме съгласни с повечето мерки, приети окончателно на второ четене в парламента. Единственото, с което не сме съгласни, е таванът на ГПР.

Коментари: 0