Трябва да има жестоки санкции при манипулиране на потребителите
Крайно време е за създаване на стратегия за развитието на хранителната индустрия, казва Диляна Славова, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите в България
- Г-жо Славова, да очакваме ли повишаване на цената на млякото?
Това е доста деликатна тема. Мога да кажа, че България е една от малкото страни в Европа, в която изкупната цена на суровината е доста висока. Членовете на нашата асоциация за момента не предвиждат увеличаване на цената на млечните продукти.
- Токът и производствените разходи обаче скачат. Това означава ли, че ще пострада качеството на продаваната продукция?
Икономическите условия в страната се влошават. Ние смятаме, че трябва да се предлагат само качествени сирена и кашкавали на пазара. Така е на нашия пазар, на европейския и в трети страни. Разбира се, съществува разделението между високобюджетни млечни продукти и нискобюджетни. Най-важното, за да може потребителя да направи разликата, е етикеровката да отговаря на съдържанието на продукта. Ние апелираме да има високи санкции към млекопреработвателите, които могат да манипулират потребителя.
- Покупателната способност на българина в момента е доста ограничена. Как поддържате качеството и ниска цена?
Да, това наистина е проблем. В момента покупателната способност на българина пада и той е принуден да купува стоки от нисък ценови сегмент. За съжаление това става не само в нашия бранш – същото е положението и в месната промишленост и винарската.
- Ще влезе ли в сила новата Наредба за специфични изисквания към млечните продукти?
Нашата асоциация приветства ежедневния контрол върху нашето производство. Това, което ни притеснява е опита за намеса в производството на млекопреработвателните предприятия, с което се прави опит да се регламентира колко месеца, какво да се произвежда. Ние смятаме, че такава намеса е недопустима. Нека всеки от преработвателите да работи, но контролът от страна на Агенцията за безопасност на храните да бъде силно завишен и всичко, което не съответства на етикета и съдържанието да бъде спирано от продажба, а производителят да бъде санкциониран жестоко.
Според мен е по-важно друго – да се гледа не само отношението между производител и преработвател, а цялата верига. Нека се видят прекупвачите, дистрибуторите, търговските вериги. Основният проблем е в това, че българският фермер получава най-ниските субсидии в Европа. Още оттук започва изкривяването на схемата, а докато стигне до потребителя тя е генерирала достатъчно високо напрежение.
- Идва ли времето на единното етикиране на стоките в България по цвят, за да не се обърква потребителят?
Мисля, че това време вече е тук. Нашите преработватели спазват всички европейски изисквания за етикетирането на млечните продукти, а Агенцията за безопасност на храните извършва ежедневен контрол над продукцията. Нашата асоциация настоява апелираме да има високи санкции към млекопреработвателите, които могат да манипулират потребителя. Не е нужно да се ходи по предприятията. Ако някой преработвател си позволи да злоупотреби с информацията за потребителя, изписана на етикета и съдържанието в него, нека той бъде санкциониран. Но при такива проверки трябва да се вземат проби от всички продукти, а не само от продуктите на един производител.
- Дойде ли време за Национална стратегия за целия хранителен бранш?
Определено смятам, че е крайно време за такова нещо. Ако има Национална стратегия за развитието на хранителната индустрия всяка Асоциация може да направи стратегия за собственото си развитие. Ако щете това могат да бъдат т.нар. секторни стратегии по браншове. Така ще бъде преодолян дисбалансът в хранителната верига производител - преработвател -дистрибутор и ще сложи ред в бранша. Време е хранителният бранш и земеделието да се превърнат в реален приоритет на България.