Амбициозното ребрандиране на Jaguar за сметка на традициите
Производителят на автомобили се oтказва от емблематичния си символ

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Jaguar, 90-годишната британска марка спортни автомобили, управлявана от компанията майка Jaguar Land Rover (JLR), има планове да се ребрандира напълно и да се превърне в ултралуксозен, изцяло електрически производител. За целта марката премахва своето емблематично лого на ягуар.
На скорошен брифинг за медиите от централата си в Англия, ръководителите на Jaguar обявиха, че марката се стреми да се ребрандира напълно, за да привлече нарастващата аудитория от купувачи на електромобили.
През следващите години автомобилният производител планира да премине към изцяло електрически парк от модели, всеки от които ще бъде около два пъти по-скъп от сегашното портфолио. Преминаването на по-високо ниво на пазара е съпроводено с ново лого, цветова схема, знаци и някои доста странни концептуални видеоклипове, пише Fast Company.
Рисковата стратегията на марката
Като марка, Jaguar има легендарна история, датираща от 1935 г., когато първият автомобил излиза на пазара. През целия 20-ти век компанията експериментира с формата и силуета на превозните средства. Основателят на марката – сър Уилям Лайънс – въвежда рискови дизайнерски иновации, заявявайки, че „Един Jaguar не може да бъде копие на нищо“.
Компанията беше купена от индийската Tata Motors през 2008 г., която през 2013 г. обедини марката с Land Rover, образувайки това, което сега е JLR. През последните няколко години Jaguar изгуби популярност в сравнение с разцвета си. Миналата година е продала едва 43 000 автомобила в световен мащаб в сравнение със 179 000 през 2017 г.
Сега компанията предприема агресивна стратегия, за да се пребори с големия спад в продажбите си. През 2021 г. тя обяви план за преминаване към луксозни, изцяло електрически превозни средства до 2025 г., ухажвайки нова аудитория от млади, заможни, устойчиво мислещи клиенти.
През юни спря производството на трите си останали модела с вътрешно горене – така марката остава без нови автомобили до предстоящата си електрическа линия, която се очаква да дебютира до края на 2025 г. или началото на 2026 г.
Това е амбициозен ход, който сигнализира, че съществуващият бизнес модел на Jaguar просто вече не работи, отбелязва Fast Company.
Емблематичният знак
Още през 2023 г. Jaguar намекна, че цената на предстоящия му модел може да бъде някъде около 127 000 долара – сериозен скок от съществуващите автомобили на пазара. За да отговаря на високата цена, днес марката дебютира с изцяло нов позлатен външен вид.
Най-забележителното е, че ребрандирането на Jaguar премахва разпознаваемо лого, което изобразява ръмжащо лице на ягуар в центъра на кръг, увенчано с името на марката с главни букви. Новото лого е съкратена, безсерифна дума с малки букви. Новите „j“ и „r“ също се появяват в един от двата знака на производителя, който е прост кръгъл дизайн с огледални букви.
Copy nothing. #Jaguar pic.twitter.com/BfVhc3l09B
— Jaguar (@Jaguar) November 19, 2024
Jaguar не е първата марка, която преоткрива себе си за нова линия електрически превозни средства, нито пък първата, която експериментира с отдалечаване от емблематични символи в стремежа си да създаде отделна идентичност.
През 2021 г. General Motors смени старото си лого с по-технологично, заоблено, светлосиньо лого, за да представи новия си фокус върху електромобилите. А по-рано този месец Audi се отказа от емблематичните си четири преплетени пръстена при линията електрически превозни средства в Китай, като вместо това избра знак в стил „Трон“.
За много компании електрическите превозни средства представляват възможност да се откъснат от наследените стандарти. Това предоставя двойна възможност за експериментиране с нови визуални черти и гарантиране, че предпочитаните от младите електромобили имат отличителен вид в сравнение с моделите, задвижвани от двигател с вътрешно горене.
По отношение на аудиторията, управляващият директор на Jaguar Роудън Глоувър казва пред Design Week UK, че очаква 80 – 90% от продажбите на предстоящите електрически модели да отидат при купувачи, които за първи път купуват от марката.
Смятаме, че ще има много нови клиенти“, отбелязва той.