Автобусни шофьори работят без почивка заради ниски заплати и липса на хора

Казусът със заспиващия водач на фирмата "Юнион Ивкони" разкрива много проблеми в сектора, който не знае как да ги реши

Автобусни шофьори работят без почивка заради ниски заплати и липса на хора

Снимка: Красимир Свраков

12040 ~ 7 мин. четене
Симона Димитрова Автор: Симона Димитрова

Измина малко повече от седмица, откакто случаят със заспиващия шофьор от транспортно-туристическата компания „Юнион Ивкони” се появи в публичното пространство. В този период фирмата се опита да изчисти името си, като уволни въпросният Васко Стоянов, направил курса Слънчев бряг – София на 25 август. Заради преумора той на няколко пъти е заспивал зад волана и е щял да преобърне автобуса в канавката.

Работят ли институциите

В социалните мрежи се появиха хиляди негативни коментари за фирмата, определящи я като „най-негодната за пътуване“ и „най-опасната“. Десетки споделиха под поста във Facebook на пътуващата с автобуса журналистка Елеонора Христозова за „ужасяващите“ си преживявания и че подаването на сигнали към институциите не е дало никакъв резултат.

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ДАИ), която отговаря за проверките на този вид пътни превозни средства, е констатирала редица нарушения свързани с „Юнион Ивкони“ само през тази година. 

Общо постъпилите сигнали спрямо посочения превозвач от началото на годината до момента са 25. Голяма част от тях са за неспазване на въведените противоепидемични мерки при превоз на пътници“, заявиха за Economic.bg от Министерството на транспорта, под чиято шапка е ДАИ.

От началото на година агенцията е съставила общо 19 акта за установяване на административни нарушения от превозвача (4) и негови служители (15), което не изглежда много за осем месеца работа.

Фирмата е санкционирана, че не изпълнява маршрутно разписание в съответствие с изискванията на Закона за автомобилните превози; не представя за проверка информация, извлечена от дигитални тахографи и карти на водачи и не е представила за ремонт в одобрен сервиз тахограф.

Водачите ѝ пък са санкционирани за извършване превоз без маршрутно разписание, заверено със свеж печат от общината възложител; за каране без контролен талон; за неправилно използване на тахографа, като не са въведени ръчно или автоматично необходимите данни, когато водача е бил извън превозното средство.

Също така са установени случаи, при които водачът не представя маршрутно разписание; не спазва изискванията за времето за прекъсване на управлението на МПС; не представя за заверка пътния лист на длъжностното лице в автогарата. Имало е случаи, при които автобусът не е включен в списъка за лицензирано извършване на превоз на пътници.

Понякога превозно средство не е било преминало задължителен периодичен преглед за проверка на техническата изправност; било технически неизправно; тахографът не е представен на задължителна проверка.

Видимо е, че немалко нарушения са обвързани с тахографа, който е „черната кутия“ на автобусите. Пред Economi.bg Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, заяви, че тахографа е устройство, което не може да бъде манипулирано и е напълно достоверен източник на информация. Очевидно обаче той има как да се държи неизправен или да не се показва при проверка.

Незаконно полагане на труд в две фирми

Тахографът не може да бъде манипулиран и реално той показва, че не е допуснато техническо нарушение по време на изпълнението на маршрута Слънчев бряг – София от "Юнион Ивкони". Въпросът е защо шофьорът, който е бил видимо уморен, не е потърсил помощ от колега. Фирмата разполага с хора в Стара Загора и Пловдив, които да се явят по заместване и курсът да бъде завършен безпроблемно, а не да се получават ситуации, застрашаващи живота на пътниците. Това е грешката на Васко Стоянов и затова е отстранен от работа, а не заради нещо друго“, посочи Милтенова.

Тя добави, че Стоянов очевидно е бил уморен по време на курса, защото най-вероятно не си е почивал през почивния си ден.

„В крайна сметка ние не може да следим какво правят шофьорите в тяхната почивка. И всъщност голяма част от тях в почивните си дни карат за други компании, за да изкарат допълнителни пари, защото заплащането в страната за тази професия не е никак високо. В повечето случаи даже го правят и без договор или разрешително, защото има сериозен недостиг на кадри“, каза още председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

По думите й браншът страда от сериозен недостиг на кадри, което предизвиква това скачане от фирма във фирма. Милтенова смята, че професията е изключително непривлекателна за младите, тъй като отнема време, за да се придобият всички документи и разрешителни за превоз на хора, а след това заплащането и отношението към тях е „под всякаква критика.

Ако имаше достатъчно кадри, цялата логистика щеше да е друга. Нямаше да се налага шофьорите да се качват от курс на курс, а фирмите да наемат всеки, който просто има шофьорска книжка. Но наистина няма какво да направим. Единственото, което можем, е да използваме един водач за няколко курса“, казва Милтенова.

Тя констатира и друга често срещана практика, а именно шофьорите да напускат местоработата си, за да започнат нелицензирано да превозват пътници.

„Заради лошите условия водачи напускат работа и започват да превозват пътници, без да притежават нужните документи за това и вземат клиентите на фирмите. Сигнализирали сме множество пъти за тези нередности, но никой не е направил нищо по този въпрос. И нека сме наясно, че не сме против т.нар. „споделено пътуване“, защото то само по себе си не би трябвало да генерира приходи, ние сме против нелицензирания превоз на пътници. Ако спрем този тип услуга, ще имаме кадри“, казва още тя.

Работното време на един шофьор

Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи уточни, че в случая с „Юнион Ивкони“ шофьорът е отишъл на работа, след като е имал почивка от 45 часа преди курса, което го прави напълно годен за шофиране. Милтенова посочи още, че след разгласяването на случая мнозина са се изявили като компетентни по темата за работното време на шофьорите, смятайки, че то е 8 часа, но това не е вярно.

Време за почивка:

Шофьорът ползва дневни и седмични почивки. Те могат да бъдат с нормална или намалена продължителност. За всеки период от 24 часа след края на предходната дневна или седмична почивка водачът трябва да ползват следващата дневна почивка. Ако частта от дневната почивка, която попада в този 24-часов период, е поне девет часа, но е по-къса от 11 часа, тя се разглежда като намалена дневна почивка. Самата дневна почивка може да бъде удължена до нормална седмична почивка или намалена седмична.

Водачът може да има най-много три намалени дневни почивки между всеки две седмични почивки", коментира Милтенова.

В рамките на 30 часа след края на дневната или седмичната почивка водач, извършващ екипно управление, трябва да ползва нова дневна почивка от поне девет часа. Също така през всеки две последователни седмици водачът ползва поне две нормални седмични почивки или една нормална седмична и една намалена седмична почивка от поне 24 часа. Намалението обаче се компенсира с равностоен период на почивка, ползван без прекъсване преди края на третата седмица след въпросната седмица. Седмичната почивка започва не по-късно от края на шест 24-часови периода от края на предишната седмична почивка.

Време за управление:

От транспортно министерство посочиха, че времето за управление на превозното средство, прекъсване и време за почивка при извършването на превоз на пътници, е определено в Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 година и гласи, че:

  • дневното време за управление не следва да надхвърля девет часа;
  • след период на управление от четири часа и половина водачът ползва непрекъсната почивка по време на работа от поне 45 минути, освен ако не ползва почивка. Тази почивка по време на работа може да бъде заменена с почивка по време на работа от поне 15 минути, последвана от почивка по време на работа от поне 30 минути, като двете почивки са разпределени през периода съгласно регламента.

Съгласно Европейска спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози, при които превозните средства се движат без прекъсване над 21 часа с екипаж от двама и повече водачи, е необходимо екипажът да спре за дневна почивка от 9 часа и превозното средство да е неподвижно или пътуването да продължи с нов екипаж до края на превоза.

Според информацията на ДАИ към момента не е констатирано нарушение от страна на превозвача „Юнион Ивкони“, което да е свързано с броя на водачите, които трябва да изпълняват едно маршрутно разписание, т.е. несъответствие в реалния брой и този според маршрутното разписание.

Отнемане на лиценз

„В цяла Европа се случват подобно инциденти, а дори и по-лоши, но никой не отнема лиценз просто така. Това е една от най-големите транспортни фирми в страната, която има 500 автобуса, покриващи множество точки и има около 1500 работника. Хората подхождат агресивно към „Юнион Ивкони“, защото е лицензирана компания и е силно разпознаваема. Никой не коментира добрите практики, когато шофьорите връщат загубени вещи или дори те откарват до болница, ако се случи нещо по време на път. В крайна сметка ние не работим с роботи, а с хора и е нормално да се случват грешки“, казва Милтенова.

От министерството посочиха, че ДАИ е съставила 3 акта на превозвача във връзка със случилото се на 25.08.2021 г.

  • Не изпълнява маршрутно разписание в съответствие с изискванията на Закона за автомобилните превози;
  • Не представя за проверка информация, извлечена от дигитални тахографи и карти на водачи;
  • Не е представил за ремонт в одобрен сервиз тахограф.

По информация на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ към тях за 2020 г. са постъпили общо 1333 сигнала за нередности, обвързани с всички превозвачи в страната, като около 700 са свързани с превоза на пътници. От началото на годината до 31 август са постъпили 804 сигнала, от които 479 са свързани с твърдения за нарушения при превоз на пътници.

Подкрепи Economic.bg