Автобусните превозвачи искат тол системата да не важи за тях
От сектора се оплакаха и от нелоялна конкуренция

Автобусните превозвачи настояват ТОЛ системата да отпадне за тях и да пътуват с винетни стикери. За това настояха от сектора на пресконференция днес. В нея участваха ръководителите на 7 браншови организации, обединени в Конфедерация на автобусните превозвачи (КАП).
Въвеждането на ТОЛ такси допълнително ще постави автобусните превозвачи пред финансови проблеми, тъй като този разход ще натовари цената на билетите, която обаче е фиксирана в договорите с възложителите и не може да бъде променяна, смятат от бранша.
„Всяка година получаваме 50% от сумите, които ни се полагат по линия на субсидиите и компенсациите. На нашите дружества не пише „социално подпомагане“, а пише „търговско дружество“. Абсурдно е оперативният риск да се прехвърля на превозвача“, каза в допълнение Магдалена Милтенова, председател на КАП.
„За да извършваме дейността си, реално разходваме 60% от стойността на билета за държавни такси, лицензи, ДДС и данъци, застраховки, задължителни обучения на водачи, медицински контрол, наеми на автогари, видеорегистратори, колани и т.н. Сега и ТОЛ такси“, каза от своя страна Ивайло Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи (НСАП).
По данни на КАП, около 3000 8-местни автобуса извършват нелегални превози в страната и по този начин нанасят щети за държавния бюджет в размер на около 300 млн. лв. годишно, а вредите за легалните превозвачи и за сигурността на пътниците са практически неизмерими. За проблема многократно са сигнализирани компетентните институции, предлагани са и серия от мерки за справяне с проблема, но реални действия липсват.
Освен от нелоялна конкуренция, представителите на автобусния бранш страдат и от некоректни действия на местните администрации при управлението на общинските транспортни схеми, вкл. възлагането на обществени поръчки за превоз на пътници, където целият оперативен риск е за сметка на превозвачите.