Автомобилната индустрия в Германия е пред смъртна опасност

Новите тенденции през 21 век поставят германските автопроизводители в трудна ситуация

Автомобилната индустрия в Германия е пред смъртна опасност

Снимка: Pixabay

8732 ~ 4 мин. четене
Германия е родното място на Карл Бенц - изобретателят на автомобила, а също така създава „народната кола“ Volkswagen, а компанията е най-големият производител в Европа и на моменти в света. Страната е и дом на четири популярни марки - BMW, Mercedes, Audi и Porsche, които представляват 80% от световните продажби на луксозни автомобили. А с 835 000 работници, автомобилната индустрия е най-големият работодател в Германия, отговорен за една пета от износа на страната, пише в свой анализ Bloomberg.

Но автомобилната заетост ще започне да намалява тази година, прогнозира съюзът на металурзите IG Metall. Германия може би е достигнала своя пик в автомобилопроизводството, а това представлява заплаха за най-важния стълб на икономиката.

„Подготвяме се за времето, когато в нашия регион ще работят по-малко хора”, казва Рюдигер Шнайдуинд, кмет на Хомбург. В града работя с постоянно население от 42 000 души има четири големи автомобилни фабрики, в които са заети около 30 000 души. „Повече от половината от просперитета на този регион се дължи на производството на автомобили“, казва Шнайдуинд.

Трудно е да се пренебрегне степента, в която автомобилът е проникнал в немската култура. Автомагистралите в страната без ограничение на скоростта са легендарни, а автомобилите, които се движат по тях, са технологични чудеса, поддържащи огромна екосистема от доставчици и разработчици. Но тъй като хората се пренасочват към електрически превозни средства, споделени пътувания и автономни коли, много от предимствата на Германия ще се изпарят.

„Трите основни характеристики на мобилността през 20-ти век се изпаряват - автомобили, които се нуждаят от шофьор, собствени автомобили и коли с двигател с вътрешно горене“, казва Стефан Рамлер, консултант в автомобилната индустрия и професор по дизайн на транспорта. „Германия рискува да изостане от създаването на новите гиганти в Китай и САЩ“, смята той.

Притеснението на германците е, че печалбите ще се насочват все повече към „парвенютата“ като Waymo, Apple или Uber Technologies. Автомобилите, задвижвани от батерии, не се нуждаят от толкова прецизно инженерство, колкото традиционните модели, а създаването им ще изисква по-малко работници. Над една трета от работните места в Германия, ангажирани в производството на двигатели и трансмисии, ще изчезнат до 2030 г., прогнозира IG Metall. А това означава освобождаване на около 70 000 работници.

„Автопроизводителите могат да оцелеят само като доставчици на услуги за мобилност, а не като автопроизводители“, казва Хорст Лишка, ръководител на IG Metall в Мюнхен и член на надзорния съвет на BMW AG.

За разлика от САЩ, където индустрията е съсредоточена в шепа регионални „крепости“, автомобилопроизводството в Германия е национално начинание. Volkswagen е със седалище във Волфсбург, на 140 мили западно от Берлин. BMW и Audi имат офиси и фабрики в южната провинция Бавария. Daimler и Porsche са базирани в Щутгарт на югозапад. По-далеч на север, в Кьолн, във Ford Motor Co. работят 17 500 души. А около Хомбург, близо до френската граница, доставчици като Bosch, ZF Friedrichshafen и Schaeffler правят всичко - от трансмисии през дизелови инжектори до бутала. Работниците обикновено са добре платени. Заплатите в производството са около 20% по-високи, отколкото в услугите, което осигурява билет за средната класа за стотици хиляди хора с диплома за средно образование.

Дори местата с малка история в автомобилното производство са прегърнали сектора. Бившата източногерманска провинция Саксония нямаше модерно производство на автомобили преди падането на Берлинската стена. След това, през 1991 г., VW започва да прави Голфове в Цвикау – на три часа от столицата по една от първите супермагистрали в света, построена през 1930 г. от нацисткия режим. През 1999 г. Porsche открива завод близо до Лайпциг, където прави джипове Macan и седани Panamera. През 2005 г. BMW откри съоръжение близо до Лайпциг, проектирано от иракско-британския архитект Заха Хадид. По онова време тя беше най-модерната фабрика в света. Днес трите компании и техните доставчици осигуряват работа на 95 000 души в Саксония и представляват една четвърт от индустриалното производство на държавата.

Въпреки че германските автомобилни производители обявиха амбициозни програми за електромобили, за да не изостанат от трансформацията, промяната не е гладка. VW ще похарчи 1.2 млрд. евро за преоборудване на производството в Цвикау, за да направи половин дузина електрически модели до 2021 г. Но компанията предупреждава, че заплатите вероятно ще се свият. Преди три години автомобилопроизводителят създаде марката Moia. През декември компанията отписа инвестицията от 300 млн. долара в стартиращата компания Gett.

Конкурентите BMW и Daimler създадоха собствени компании за споделяне на автомобили, но след като не успяха да извлекат печалба с тях, решиха да ги обединят през миналата година. Новата марка Share Now ще управлява общите операции за споделяне на автомобили, както и инициативи за зареждане на електромобили и приложения, които помогне на водачите да намерят места за паркиране и таксита. „Има много възможности“, каза главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер пред Bloomberg. „Това е важна промяна в основната ни дейност. Трябва да имате тези услуги“, добави той.
Подкрепи Economic.bg