Автомобилни гиганти в “режим на оцеляване”
Иновациите в автоиндустрията ще се отложат
~ 4 мин.
Този месец в САЩ ще бъдат направени по-малко автомобили, отколкото във всяко друго време след Втората световна война. Автомобилното производство е спряло почти напълно заради огнището на коронавирус, пише CNN в свой анализ.
Това е само половината от проблема на автомобилната индустрия. Клиентите също не купуват нови коли въпреки атрактивните оферти на производителите, сред които са безлихвени седемгодишни заеми и шест месеца гратисен период без плащания.
Прогноза за най-голям спад
Прогнозите за продажби в САЩ са мрачни – очаква се те спаднат с над 50% през второто тримесечие. Това би било най-голямото понижение за 40-те години, през които се събират данни за това. Настоящият рекорден спад е от 38% и е регистриран през първото тримесечие на 2009 г. - в разгара на Голямата рецесия, тъй като General Motors (GM) и Chrysler се подготвяха за фалит и възможно закриване.
За сравнение, през последните пет години продажбите в САЩ са надхвърлили 17 млн. превозни средства – безпрецедентен успех за индустрията, довел и до големи печалби. Но прогнозата на Джон Мърфи, анализатор в Bank of America-Merrill Lynchе, е, че продажбите ще паднат до 14.6 млн. или дори повече през тази година, в зависимост от това колко дълго ще продължат ограничителните мерки за социална изолация.
Пандемията от коронавирус се оказва една от най-големите кризи в историята на автомобилната индустрия. Автомобилни производители в САЩ алармират за възможността прекъсванията да доведат и до 10-12 млн. продажби.
“Спирането и рестартирането ще изсмучат капитала. Ако трябва да го правим повече от веднъж, това ще е бъде ужасно”, коментира Кристин Джичек, вицепрезидент по изследвания в Центъра за автомобилни изследвания, мозъчен тръст в Мичиган.
Проблемите с рестартирането на автоматично производство
Промишлеността ще се сблъска с три големи предизвикателства при връщането си към нормалност.
Първо, производителите на автомобили ще трябва да гарантират, че техните доставчици ще успеят да отговорят на прекъсванията, започнали в средата на март, и са готови да рестартират бизнеса и да доставят необходимите части.
“В момента им се плаща за работа, която свършиха преди 30 до 60 дни. Ако надхвърлим 60 дни, тези доставчици могат да бъдат в истинска криза”, казва Джичек.
Автомобилните производители са продължавали да правят коли през други кризи, например по време на стачки или индустриалната криза през 2008 и 2009 г. Въпреки че някои заводи спряха да купуват от доставчиците тогава, други правеха автомобили и купуваха части, изтъква Джичек.
“Сега никой не го прави”, отбелязва тя.
Второ, производителите ще трябва да намерят как да отворят отново базите си и да осигурят безопасно разстояние на своите работници. Повечето от почасовите работници в затворените фабрики са пуснати в отпуск, но тези в американските заводи на GM, Ford и Fiat Chrysler получават добавка от компаниите към обезщетенията за безработни от държавата, което им осигурява пълна компенсация, близка до нормалната им заплата.
“Как да върнете 1500 работници на смяна да работят на монтажни линии, проектирани за работа един до друг, когато няма ваксина?” пита Джечик.
“Няма съмнение, че ще има промени с начина, по който работят инсталациите, но ще бъде рисковано. Имате голям брой хора на едно място”, коментира и Джеф Шустер, президент на глобалните прогнози за превозни средства на автомобилната изследователска фирма LMC.
Рестарт на продажбите на нови автомобили
И накрая, производителите на автомобили ще трябва да измислят как да рестартират бързо потребителското търсене в момент, когато милиони американци ще загубят работа временно или за постоянно.
“Дори докато излизаме от това, потребителят ще остане разумно консервативен в своите покупки”, каза Джон Мърфи и добавя: “Потребителският шок ще продължи до няколко години”.
Тъй като пътуванията потъват, покупките от компании за автомобили под наем са в застой. Тези покупки обикновено представляват повече от 10% от годишните продажби на автомобили в САЩ. Ако компаниите за коли под наем започнат да изхвърлят автомобили от съществуващите си автопаркове на пазара за употребявани коли, каквото мнозина експерти очакват от тях, това ще бъде още един удар за продажбите на нови автомобили.
Това ще предложи на потенциалните купувачи селекция от употребявани коли с малък пробег като алтернатива на покупката на нов автомобил. А това ще окаже натиск за намаляване на цените на употребяваните автомобили, което ще намали стойността на вложенията и ще направи цената на лизинга по-скъпа, тъй като лизинговите цени се изчисляват, като се използват прогнози за стойности на употребявани автомобили.
Добрата новина е, че индустрията все пак е в много по-добра финансова форма, влизайки в тази криза, отколкото беше при Голямата рецесия. Трите американски гиганта посрещнаха пандемията със сравнително силни баланси. Мърфи изчислява, че автомобилостроителите разполагат с пари и заеми за между пет до седем месеца.
Нуждата от дългосрочни инвестиции остава
Тези ресурси обаче бяха и замислени да се насочат към инвестиции, които отговорят на безпрецедентната промяна в бранша. Плановете бяха свързани с разработване, изграждане и продажба на ново поколение електрически и самоуправляващи се автомобили. Това е предизвикателство, което ще струва милиарди долари и вече доведе сливания и съюзи, които обещават да прекроят индустрията.
Отпадането на тези планове поради краткосрочната криза би било невероятно рисковано, смята Мърфи. “Благоразумната стратегия е да инвестирате във вашия продукт и бъдещи технологии, така че да бъдете конкурентоспособни три до седем години”, каза той. Липсата на подобни инвестиции е “рецепта за дългосрочна катастрофа”, смята експертът.
Джичек и Шустер отбелязват, че кризата все пак удря всяка компания. “Мисля, че в близко бъдеще това е режим на оцеляване”, каза Шустер, според когото предварително заплануваните инвестиции не вървят по реда си.