„Бачково“ иска да изнася вода за Близкия Изток и Азия
Необходими са промени в наредбите, за да продължаваме да развиваме дейността си
Иван Иванов, финансов директор на „Нова Трейд“, производител на изворна вода „Бачково“:

Иван Иванов е финансов директор на компанията "Нова Трейд" или изворна вода "Бачково". В новия Закон за концесиите обаче секторът на минералните води се оказва най-потърпевш. Зададохме въпросите си към него, за да разберем какви са пречките пред бранша и какви промени се очакват от държавата.
Полезна ли беше за бизнеса дискусията „Прозрачност и ефективност на концесиите в България„?
– Моето мнение е, че не стигнахме до реални решения по наболелите въпроси, които бяха зададени. Но мисля, че е едно добро начало за продължаване на диалога между държавата и бизнеса, както и за разрешаването на проблемите.
Кои са наболелите проблеми за вашия сектор?
– Много са. Сега вниманието е насочено към промените в Закона за концесиите, а проблемите при други два закона, които касаят пряко минералните води - Закона за храните и Закона за водите, малко се неглижират.
Когато се вземе една концесия, след това тя трябва да се разработва, но правилата за бутилиране и разработване са проблемни от години. Все още има наказателна процедура срещу България във връзка с бутилирането на вода. От МЗХ обаче все още има само обещания за промяна, а тя реално не се случва.
Какъв "ремонт" на закона е необходим, за да даде на сектора това, от което има нужда?
– Основното е, че трябва да се направи актуализация на законодателството в тази област, защото наредбите са писани през 2004 г. Тогава в България бяха познати само минералните води. В световен мащаб разнообразието се е увеличило много от тогава досега. След като сме в Европейския съюз, би трябвало да сме синхронизирали законодателството си, както при всички останали области на икономиката. Като изключим някои сектори, наредбите за бутилиране на минерални, изворни и трапезни води не са променяни от 2007-2008 г. Това е работа на правителството, то съставя и съгласува наредбите. Секторът обаче се неглижира и явно липсва желание. Както каза г-н Томислав Дончев в началото на дискусионния форум - най-важното са концесиите, а водите не чак толкова. Водата с всеки изминал ден става все по-ценен ресурс, а само ние сме си заровили главата в пясъка и не обръщаме внимание на това.
Какво трябва да промени държавата, за да подпомогне сектора?
– Просто трябва преразгледа наредбите и да ги съобрази с европейското законодателство, нищо повече не трябва да направи. Те знаят регламентите наизуст, но не ги синхронизират с нашето законодателство. Не е нужно да се прави нещо велико, то е елементарно, но никой не го прави.
Кога очаквате да се случат тези промени? Колко време още може да издържите на тези условия?
– Неведоми са пътищата законодателни. Ние ще издържим на правилата, толкова години сме го правили и ще продължаваме. Въпросът е, че бизнесът няма сигурността за развитие. Наблюдава се една несигурна икономическа обстановка. Ако знаеш как ще се развие в бъдеще, може да си направиш план, прогноза и да се съобразиш. Но когато такава сигурност липсва, чакаме ден да мине, друг да дойде.
Какво да очакваме от "Бачково"?
– По-хубава от тази вода няма как да извадим. С нетърпение очакваме да се променят наредбите, защото сега действащите не ни позволяват да изнасяме продукта си за трети страни. Имаме огромно търсене от Близкия Изток, но как да продаваме вода "Бачково", но ако влязат в Google и проверят ще им стане ясно, че това е православен манастир, а едни мюсюлмани ще пият ли от тази вода според вас.
Какво да се направи, за да имате възможност да изнасяте водата към трети страни?
– Просто трябва да се променят наредбите. Основният довод затова, че не можем да изнасяме за тези региони е, че ни казват – вие заблуждавате потребителите. Това е вода "Бачково", а след като я изнесете за Катар вие заблуждавате потребителя, че това е вода „Катар”.
Това ли е пречката за износ – името?
– Да, това е. Казват, че трябва задължително името да е "Бачково", ние пишем кой е изворът, но нашите клиенти идват не заради името, а заради състава на водата. Няма как водата да продължава да носи това име при износ за Китай или за Корея. Представете си, че името на чужд език може да означава нецензурна дума. По сега действащото законодателство трябва или името да е мястото, в което се бутилира, или наименованието на извора. Но това важи за България, защото е познато.
Мога да дам пример с Франция, където има фирма с марка „Авра”, но 20 различни извора я бутилират. Името е едно и също, но изворите са различни и това е упоменато. Според българското законодателство това е неприемливо. Как във Франция и Германия се приема, а в България не може. Има проблеми, които са на нивото на човешката логика. Като например, че минералната вода е натурална, но изворната не е. Ние не можем да напишем, че е натурална. В наредбата пише така и край. Макар че за изворната изрично пише, че трябва да е натурално бутилирана.
Колко губи "Бачково" от липсата на износ за трети страни?
– Приблизително мога да кажа за последните два месеца. Стигнахме до там, че имахме авансово преведени пари от Обединените арабски емирства, но се наложи да върнем парите, защото от Министерство на здравеопазването не ни извадиха здравен сертификат. А за износ към тези райони сертификатът е необходим. За последния месец пропуснатите ни ползи са около 1 млн. лева и те ще се увеличават с времето. Водата ни става все по-разпознаваема и нашият международен маркетинг отдел продължава да я популяризира. Имаме все повече запитвания, но Министерство на здравеопазването казва, че не защитават марката. Не е важна марката, а съдържанието на водата и защо да не можем да я изнасяме за трети страни? В ЕС не е нужен здравен сертификат, но за определени държави, според законодателството той е задължителен. Така не можем да изнасяме за Близкия Изток и Азия, а там има най-голяма нужда от вода. Надеждата винаги умира последна и се надяваме промените да се случат по-бързо. Засега не виждаме светлина в тунела, но "дано не е за следващия влак тази светлина".
За колко държави се изнася "Бачково" в Европа?
– За цял свят изнасяме - около 26 страни. В Европа изнасяме за най-близките до нас, защото логистиката доста оскъпява водата. Тя се предлага в Испания, Франция, Германия, Холандия, Румъния, Гърция и др. Имаме капацитета да изнасяме за доста повече държави. Ние сме единствената вода, която е под контрола на Френзен институт в Германия за чистотите на водите, а там дисциплината е строга.