Пазарът губи по 76 млн. лв. годишно от нелоялни тв оператори

В зародиша на проблема са кабелни оператори, сочи проучване

Пазарът губи по 76 млн. лв. годишно от нелоялни тв оператори

Снимка: Pixabay

Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова
Българският пазар губи около 76 млн. лева годишно заради нелоялното поведение на телевизионни оператори. Това сочи национално представително проучване на Ernst&Yang, изследващо пазара на телевизионните и интернет услуги у нас. Предварителни данни от него бяха изнесени по време на конференцията „3P for IP: Публично-частно партньорство за закрила на интелектуалната собственост“, организирана от ТеРаПро. 

Причина за загубите е укриването на действителния брой на абонатите от страна на някои телевизионни оператори. Те с задължени да се отчитат както пред държавата в лицето на регулаторните органи, така и пред партньорите си по силата на сключените помежду им договори. Формално всички изпълняват буквата на закона и подават необходимата информация, но некоректните от тях съобщават за по-малко абонати от действителните. 

Анализът на Ernst&Yang илюстрира значително разминаване със статистиката на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). По думите на Али Пирзада, представител на Ernst&Yang, са отчетени между 30-35% по-малко домакинства от реално абонираните.  

В зародиша на проблема 

Отговорни за около 90% от погрешно подадените данни са представители на кабелните оператори, посочи Димитър Радев, директор „Разпространение и нови платформи“ в НОВА Броудкастинг Груп.

Разминаването в цифрите идва от модела на отчетност. В момента действа режим на самооценяване, който задължава операторите на услуги да попълват въпросници и да декларират  своите абонати. „Самооценката обаче, както и в психологията, не е винаги най-доброто отражение на реалността“, обърна внимание председателят на КРС Росен Желязков. 

Според него има нужда от създаването на обективна оценка, която да бъде припознат от всички участници в процеса. В противен случай губят всички, смята Желязков. 

Какво следва

Според главният изпълнителен директор на Vivacom Атанас Добрев невярното попълване на документи е лъжа пред държавата, която следва да се накаже като престъпление или по административен път чрез глоба от страна на КРС. 

Подобно действие може да предизвика повод за проверка от няколко държавни органа, сред които Съвета за електронни медии (СЕМ), КРС и Министерство на културата. Ако обаче има такъв, който да е в състояние да проследи действителните абонати на операторите, това не е нито един от тези трите, а Националната агенция по приходите (НАП). „Тя е специализирана, има необходимите инструменти и силата на своя страна“, изтъкна Атанас Добрев, според когото следва да се прояви политическа воля. 

Според участниците в конференцията вече е  назрял моментът за осъществяването на ефективно публично-частно партньорство между бизнеса, регулаторите и държавата. 

От кривата призма губят всички 

Погрешно представените данни пред КРС впоследствие служат на други държавни органи в рамките на техните политики. „Някой да се опре на грешни данни, означава залудо да се похарчат страхотни средства“, коментира Мехти Меликов, директор дирекция „Авторско право и сродните му права“ в Министерство на културата. 

„Това създава изкривена инвестиционна среда“, съгласи се и Велизар Соколов, изпълнителен директор на ТеРаПро. Той даде прост пример с потенциален инвеститор, който се оглежда дали да стъпи на даден пазар. „Ако видя тези публично достъпни данни, аз ще придобия една много изкривена представа по отношение на достъпа до платена телевизия и пазарната среда и най-вероятно ще се въздържа да направя тази инвестиция“, посочи той, обръщайки внимание че иначе пазарът има накъде да расте още. 

Излиза, че губещи на практика са всички. На първо място става дума за държавния бюджет, обясни Господин Йовчев от БТВ Медиа Груп. „Тъй като тези по-малко на брой абонати не биват отчетени счетоводно,  така приходът от тях остава изцяло в сивия сектор“, каза той. Вторият губещ е бизнесът, който не успява да реализира продуктите си на цена, адекватна на вложените в тях средства. „А в крайна сметка най-големият губещ е българският потребител, който бива ощетен заради липсата на по-качествено съдържание“, смята още Йовчев.
Коментари: 0