Българските фирми са продали навън стоки за 58 млрд. лв. през 2019 г.
На годишна база износът нараства с 3.3%, като увеличение има както в посока ЕС, така и към трети страни

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Износът на България е нараснал с 3.3% през
2019 г. спрямо предходната година, показват предварителните данни на
Националния статистически институт (НСИ). Положителният резултат идва на фона
на трудна геополитическа обстановка – търговската война между САЩ и Канада,
забавянето на глобалния растеж и несигурността около Brexit. Въпреки всичко
това фирмите са успели да продадат навън стоки за близо 58 млрд. лв. – абсолютен
рекорд в стопанската история на страната.
Статистиката показва, че растат продажбите както към държавите членки (2.8%), така и към трети страни (4.4%). ЕС е пазар за 67% от българската продукция (38.8 млн. лв.), докато държавите извън Блока купуват останалите 33% (19.1 млрд. лв.).
Разглеждайки обаче статистиката по месеци, се вижда, че в последната четвърт на годината има изоставане спрямо съпоставимия период на 2018 г. и единствено положителното представяне предходните месеци е помогнало за крайния резултат. Само за декември експортът намалява с 2% на годишна база, като лошата новина е, че към държавите в ЕС намалението е близо 5%. Леко компенсиране има от третите страни, които са купили с 2.8% повече български стоки, спрямо декември 2018 г.
По външнотърговски партньори, най-голям потребител на български стоки извън ЕС остава Турция, която е купила продукция на стойност 4.06 млрд. лв. за цялата 2019 г. Спрямо година по-рано обаче има спад с над 7%. Канада се е изкачила на второ място сред най-големите партньори на България с общ внос на стойност близо 1.6 млрд. лв. Следват Сърбия, Сирия, Русия и Корея.
За ЕС статистиката е към края на ноември и от нея се вижда, че Германия е купила български стоки за над 8 млрд. лв., което е с 5% повече от предходната година. Румъния е на второ място с 4.7 млрд. лв. български внос и годишен ръст от 7.6%, следвана от Испания, Гърция и Франция.