“Бързата мода”, или брандът за милиони на Амансио Ортега
Милиардерът основател на Zara казва за служителите си, че са “локомотивът, който не би ме оставил да спра·

Преди повече от четири десетилетия в испанския град Ла Коруня отваря врати първият магазин от модната верига ZARA. Оттогава до момента брандът е предпочитана марка от милиони, разполага с над 7000 обекта, а собственикът Амансио Ортега е вторият най-богат човек в Европа и пети в света. Империята му Inditex е създадена около Zara и включва още седем други марки, между които Massimo Dutti, Bershka и Stradivaruis. А като си помислим, че първото име на магазина на Ортега е било Zorba, сме сигурни, че и дозите късмет и чиста случайност са част от нестихващия успех на компанията.
Милиардерът често казва за служителите си, че са „локомотивът, който не би ме оставил да спра – нито преди, нито сега“. Точно в тези думи се крие и философията на Zara – малко шефове и много работа. Всеки в екипа мениджъри може да дава идеи и различни концепции за магазините, а нова колекция пристига във всеки един от тях на две седмици. В огромната централа на компанията в испанския град Артейхо международен екип от десетина мъже и жени обсъждат всеки пуловер, всяка рокля и панталон, а докато го правят, става ясно, че никой не е шеф и никой не взима сам крайното решение. Главен дизайнер също няма, а йерархия почти не съществува. През 2005 г. Ортега наема за генерален директор Пабло Исла, бивш ръководител в Banco Popular Espanol, но не излиза от компанията и все още продължава да идва на работа в повечето дни.
Два пъти годишно, при стартирането на големи колекции, мениджърите на магазини от цял свят идват в централата на Zara, за да посетят пилотните магазини и да правят снимки на оформлението, за да ги възпроизведат точно в собствените си страни. Разбира се, те споделят какво би се харесало в техните държави и под внимание се взима всяка препоръка. Zara е известен като един от малкото търговци на дребно, които не пускат традиционна реклама и нямат отделен бюджет за нея, освен за социалните мрежи. Ето защо нейните магазини и уебсайт служат като лице на марката.
В годишния си доклад от 2010 г. Ортега пише: „Клиентът трябва да продължи да бъде в основния ни център на внимание – както в създаването на нашите модни колекции, така и в дизайна на нашите магазини, на нашата логистична система и на всяка друга дейност“. Той следи какво харесват хората, инфлуенсъри и блогъри, и успява да нагоди тенденциите в текущия сезон, като компанията произвежда малки партиди на всеки две седмици.
Компанията има над 88 хиляди служители по света, а заради миналогодишния ръст от 41% на онлайн продажбите, модният гигант раздаде бонуси в размер на общо 562 млн. евро. Според Ортега хората не трябва да се закотвят на едно място и при повечето позиции има голяма степен на ротация. Той определено се съобразява с мнението на младите около него и е готов винаги да излезе от шаблона. Сам казва, че вярва в екипната работа и това си личи в ръста на Zara през годините – от семеен бизнес до империя за милиони.