Доминацията на OpenAI е нещо невиждано досега
За по-малко от три години компанията се разрасна от стартъп за изкуствен интелект до гигант за 500 млрд. долара

© ECONOMIC.BG / Depositphotosopenai
Всеки успешен технологичен стартъп в историята е бил изправен пред реалността, че може да бъде погълнат или прегазен от голям играч на пазара във всеки един момент. Това е част от ежедневието на един предприемач. Но компанията, която е в центъра на настоящия бум в Силициевата долина, е от съвсем друг калибър.
За разлика от индустриалните гиганти от минали епохи, OpenAI е частна компания. Финансовите ѝ данни са предимно секретни, а способността и желанието ѝ да харчи чужди пари са без конкуренция.
И както OpenAI доказа наскоро чрез зашеметяваща поредица от мащабни сделки и пускане на продукти на пазара, лабораторията за изкуствен интелект инвестира на всички нива – от разработката на центрове за данни до потребителски приложения, инструменти за кодиране и дори устройства. Нейният флагмански чатбот ChatGPT е достигнал 800 млн. седмични потребители.
За по-малко от три години OpenAI се разрасна от стартираща компания за изкуствен интелект, ръководена от човека, който преди това управляваше Y Combinator, до гигант за 500 млрд. долара, който има план за изграждане на център за данни, подкрепен от Белия дом и в партньорство с най-ценната компания в света, Nvidia.
Последните няколко месеца станаха още по-луди.
Изпълнителният директор Сам Олтман е навсякъде, сключвайки мащабни споразумения, свързани с инфраструктурата, с Nvidia, Broadcom Oracle и AMD. Преди десетина дни компанията му пусна видео приложението Sora AI, което достигна 1 млн. изтегляния за по-малко от пет дни, а миналата седмица той изнесе реч на DevDay на OpenAI в Сан Франциско, на която присъстваха около 1500 разработчици.
На DevDay Олтман обяви общата наличност на Codex, софтуерния инженерен агент на OpenAI, и каза, че Sora 2 вече е в приложния програмен интерфейс (API) и може да бъде тествана от програмисти. Той се качи на сцената с дизайнера на iPhone Джони Айв, който се присъедини към OpenAI през май като част от вълната по наемане на таланти на стойност 6.4 млрд. долара, с мисията да създаде AI хардуер.
Айв остана неясен относно това, какво точно създава, и каза на Олтман на сцената, че се надява да разработи инструменти, които „да ни правят щастливи и удовлетворени, по-спокойни и по-малко тревожни и по-малко изолирани“.
OpenAI ясно се позиционира като определящата компания в ерата на генеративния AI. Тя следва други определящи категории потребителски интернет марки от последните няколко десетилетия, а именно Amazon в електронната търговия и облачната инфраструктура, Google в уеб търсенето и дигиталните реклами, Facebook в социалните медии и Apple в мобилните приложения.
В тези пазарни бумове се родиха успешни стартиращи компании, а много други се провалиха по различни причини, включително неспособността да намерят достатъчно голям пазар, за да изградят устойчив бизнес или да получат директна дистрибуция.
Разработчиците на мобилни приложения бяха принудени да достигат до потребителите чрез изключително пренаселените магазини за приложения, собственост на Apple и Google. Facebook и Google се превърнаха в задължителни канали за намиране на клиенти в интернет, а Amazon Web Services се наложи като предпочитана платформа за стартиращи компании, които искат да започнат бизнеса си, като по-ефективна алтернатива на закупуването на собствени сървъри.
Във всеки от тези случаи големите платформи пуснаха инструменти и функции, които се конкурираха директно с техните клиенти, като понякога ги изместваха напълно.
„Манталитет на златна треска“
Итън Курцвейл, управляващ партньор на рисковия фонд Chemistry, заяви, че най-голямата разлика днес е скоростта.
Стартиращите компании в областта на изкуствения интелект се създават и бързо достигат исторически високи оценки, а OpenAI се движи още по-бързо, като пуска услуги, които се конкурират с инструменти за кодиране с изкуствен интелект, комплекти за агенти и други приложения, работещи в ChatGPT.
Това е най-бързо развиващият се период в създаването на стартиращи компании и промени в моите 17 години инвеститорска дейност“, заяви Курцвейл.
По негови думи OpenAI прави много неща, които „теоретично са плашещи за много хора“, но според него компанията налага „манталитет на златна треска“.
Едно от преобладаващите мнения е, че стартиращите компании в областта на изкуствения интелект трябва да се насочат към индустрии, които са силно регулирани или имат други динамики, които ги правят по-малко склонни да избират AI услуги с общо предназначение.
В областта на здравеопазването Heidi Health и DUOS обявиха големи кръгове на финансиране миналата седмица, докато EvenUp и Spellbook привлякоха значителни суми капитал, за да се насочат към правния сектор.
Има много области, като финансите и здравеопазването, в които купувачите искат някой, който да говори на техния език“, каза Курцвейл.
В края на септември Chemistry организира събитие с участието на оперативния директор на OpenAI Брад Лайткэп. Курцвейл каза, че голяма тема на разговор сред участниците беше, че няма „технически препятствия“.
Това е очевидно на ниво основен модел, където OpenAI се изправя срещу Anthropic, Google, Meta и други.
По-скоро предимството на компаниите е тяхната инерция, което помага да се обясни защо OpenAI е сключила сделки на стойност стотици милиарди долари с големи технологични играчи, като същевременно предоставя на бързо разрастващата се база от потребители повече приложения и функции.
В този процес OpenAI изразходва огромни суми пари, без да се притеснява от реакцията на Уолстрийт – тъй като не е публична компания.
Това допълнително насърчава бурното набиране на капитал, капиталовите разходи и вертикалната интеграция“, коментира Нина Ачаджиан, партньор в Index Ventures, която се фокусира върху изкуствения интелект.
През първата половина на годината инвестициите в рискови предприятия в етап на растеж достигнаха 83.9 млрд. долара благодарение на пет сделки в областта на AI на стойност над 1 млрд. долара, според доклада за второто тримесечие на National Venture Capital Association и Pitchbook.
На годишна база това би надминало значително пика от 2021 г., когато в етап на растеж бяха инвестирани 96.1 млрд. долара.
AI продължава да доминира в горния край на спектъра на сделките“, се казва в доклада.
Exa Labs, която описва своя продукт като „търсене, създадено за AI“, събра 85 млн. долара в серия B през септември от инвеститори, включително Nvidia, при оценка от 700 млн. долара. Основана през 2021 г., Exa представи първата си търсачка през ноември 2022 г., две седмици преди пускането на ChatGPT.
Би било наистина изненадващо да видим компания, която не се конкурира с OpenAI“, каза съоснователят на Exa Джеф Уан в интервю. „Ние сме в една лодка с всички останали.“
Но Уан каза, че OpenAI е актив за неговия стартъп и за по-широката екосистема, тъй като създава инструменти, които подобряват продуктите на други компании.