Бавната реакция на Facebook на скандалите е най-малкият проблем

Извинението, че не са побързали достатъчно, е дори цинично, защото вътрешните правила на компанията са други

Бавната реакция на Facebook на скандалите е най-малкият проблем

Снимка: Pexels

504 ~ 2 мин. четене
Репутацията на Facebook е подложена на все по-голям риск. Причините са изтичането на личните данни на около 90 млн. потребители, употребата на платформата за предизборни манипулации, както и новини, че в Мианмар и Шри Ланка социалната мрежа се използва като оръжие за етническо прочистване и геноцид, наред с други злоупотреби.

За да реагира по някакъв начин на всички тези скандали, компанията, оглавявана от Марк Зукърбърг, състави внимателно послание: „Бяхме твърде бавни”.

Това е хитро послание. Едновременно вината се признава, поднася се извинение, но и се запазва идеята, че социалната мрежа може да е по-добра и по-бърза. Уверяват всеки, че разполагат с инструментите и знанието как да блокират манипулиращи чуждестранни реклами, как да намалят речта на омразата и как да запазят личната информация на потребителите лична – просто не са могли да го направят достатъчно бързо.

Този отговор Facebook даде на американския Конгрес, на медиите и дори беше повторен още няколко пъти при официални изявление на Зукърбърг и на главния оперативен директор Шерил Сандбърг. В наскоро представения отговор от 748 страници до Камарата на представителите (Долната камара на Конгреса на САЩ) фразата „Бяхме твърде бавни” се появява 47 пъти в повтарящи се, идентични абзаци. От социалната мрежа са отказали да коментират.

Всъщност посланието на компанията е особено иронично, като се има предвид, че едно от вътрешните правила на Facebook е „да се действа бързо и да се чупят нещата”. Също така това е едно прибързано заключение.

Възможно е социалната мрежа да е била твърде наивна, за да разпознае злоупотребата със своите услуги. Зукърбърг призна в подготвени показания пред Конгреса в средата на април, че „Facebook е идеалистична и оптимистична компания. През по-голямата част от съществуването си ние се фокусирахме върху всичко добро, което може да произлезе от свързването на хората”.

Или Facebook може и да са забелязвали признаци за неправомерни действия, но просто да са ги игнорирали – едва наскоро компанията допусна, че носи отговорност за съдържанието, което се качва на нейната платформа. През април Зукърбърг каза, че фирмата „очевидно” е отговорна за споделеното съдържание на сайта ѝ, въпреки че продължи да настоява, че Facebook не е медийна компания.

„Плащаме да подпомагаме създаването на съдържание. Създаваме корпоративен софтуер. Създаваме самолети, за да помогнем за свързването на хората, но не смятам, че сме космическа компания”, обясни Зукърбърг защо не смята Facebook и за медийна такава.

Най-лошата възможност е социалната мрежа е всъщност да не разполага с технология или персонал да управлява своята платформа. А нуждата за управление нараства с ръста на потребителската база, която вече надхвърли 2 млрд. души и продължава да се увеличава.
Подкрепи Economic.bg