България изостава с възстановяването от икономическия шок

Българската търговия на дребно продължава да е най-наранената в Европа

България изостава с възстановяването от икономическия шок

Снимка: Unsplash

Антония Симова Автор: Антония Симова

Българската икономика не успя да се срине с темпото, с което това се случи в някои големи западни държави, но е все по-ясно, че възстановяването ѝ ще бъде по-трудно и продължително. Доказателство за това е статистиката за търговията на дребно в страните от Европейския съюз, публикувана от европейската статистическа служба Евростат. Докато през март и най-вече април обемът на продажбите на дребно намаля с двуцифрен темп на територията на целия Блок, от май насам при по-голямата част от европейските икономики се наблюдава значително възстановяване до нивата отпреди коронакризата.

Но не и в България.

За трети пореден месец търговия на дребно у нас е с най-дълбок годишен спад сред европейските икономики (17.5%), като данните за юли показват, че това потъване е два пъти по-голямо от втората страна с най-голям спад – Малта (8.1%) и три пъти по-голямо от страни като Люксембург (6.1%), Хърватия (5%) и Словения (4.7%). И докато в България обществото все още не може да се отпусне да прави покупки, като според централната банка на България до края на годината домакинствата ще трупат спестявания и ще отлагат потреблението си, в страни като Франция и Холандия търговията на дребно вече отчита съществен ръст спрямо летните месеци на 2019 г.

Годишният срив в търговията на дребно у нас все пак е по-слаб в сравнение с потъването през предходните четири месеца, но месечния растеж отново е едва в рамките на 1%, което е почти нищо в сравнение с 20-процентния срив у нас.

В еврозоната обемът на продажбите се е увеличил с 0.4%, а в Европейския съюз – с 0.7%, като и в двата съюза търговията на дребно с храни, напитки и тютюн е отчела 1.5% нагоре. Заради по-ниските цени на горивата на годишна база и все още въведени ограниченията за движение на някои места в Европа продажбите на дребно на автомобилни горива намалява съответно с 10.8% на територията на еврозоната и с 9.6% на територията на ЕС.

Коментари: 0