„Храна за мозъка“: Български предприемачи създадоха нова концепция за десертите
Компанията Brain Foods разпространява посланието, че веганството е бъдещето и то е полезно за хората и планетата

© ECONOMIC.BG / Facebook/Brain Foods
Десертите – любов, която те убива бавно с всяка следваща хапка. Водени от идеята да направят тази любов здравословна и природосъобразна, Пламен Медаров и Мария Веселинова създават компания за напълно веган десерти. Тяхната „храна за мозъка“, какъвто е буквалният превод на името на компанията им – Brain Foods, привлича най-големия световен инвеститор в сферата на веган продуктите – ProVeg.
В края на 2021 г. организацията инвестира 70 хил. евро в българската фирма, срещу които получава опцията да придобие 4% дял. ProVeg се ангажира и да инвестира допълнителни 180 хил. евро при последващ инвестиционен рунд.
Българският стартъп е сред общо шест – от Израел, Индия, Япония, Естония, Нидерландия – които станаха част от инкубатора за веган бизнеси. Те са избрани сред 130 кандидатстващи дружества от цял свят.
Съвсем наскоро пък компанията получава още един рунд свеж капитал от Vitusha Venture Partnes в размер на 250 000 евро.
Как започна всичко?
Дебютът на първите продукти на Brain Foods е през 2020 г. Това са именно три вида вафли с изцяло растителен произход. Те съдържат 95% по-малко захар спрямо повечето конкуренти, както и 30% по-малко калории и никакво палмово масло. Две от вафлите адресират и едно от най-дълбоките желания на много хора от веган общността, като предоставят автентичен вкус на млечен шоколад. Освен вафли, компанията предлага и овесени хапки с пълнеж.
Продуктите са изцяло произведени в България. С български производители на ишлеме по наша рецепта. Съвсем скоро ще пуснем на пазара и нов продукт – флап джак“, каза пред Economic.bg Пламен Медаров.
През 2021 г. Brain Foods продължава месец след месец да се появява в нови локации и става все по-разпознаваем бранд и към днешна дата продава в над 50 обекта в страната.
Желанието за разпространение на посланието, което двамата предприемачи искат да отправят – а именно: веганството е бъдещето и то е полезно както за хората, така и за планетата – не се ограничава само до българските граници.
Компанията в момента е в процес на навлизане в Германия и Англия. А от два месеца оперира и в един от най-големите германски супермаркети – Edeka.
Веригата има повече от 5000 супермаркета. Това е най-големият пробив за нас досега. Успяхме да осъществим този пробив благодарение на последната инвестиция. Все още не сме част от всичките магазини, поетапно ще се случва всичко“, уточнява Пламен.
Мария, която има дългогодишен опит в сферата на маркетинга, разказва, че с тях са се свързали от шведската верига за здравословни храни Goodstore и от съвсем скоро и при тях се предлагат продуктите на Brain Foods.
90% от нашите клиенти не са вегани. Хората в чужбина търсят тези продукти, защото са много по-ангажирани с околната среда. Хората се чувстват длъжни да подкрепят такъв тип бизнеси“, споделя Веселинова.
В момента предприемачите са се насочили основно към увеличаването на екипа и продажбите.
Голямата мисия
Основната мисия на двамата предприемачи е да покажат на обществото, че веганството е не само полезно и вкусно, но спасява планетата.
14.5% от световните парникови газове са произведени от млечните и животновъдните сектори“, казва Пламен.
Той е на мнение, че в бъдеще всички държави по света ще наложат този тип политика – подпомагане на растениевъдството, а не животновъдството.
Пламен Медаров и Мария Веселинова
ProVeg има за цел да намалят консумацията на животински продукти с 50% до 2040 г. Това е начин на живот, който ще бъде наложен, защото това е начинът, по който планетата може да оцелее“, казва той.
По думите му този тип продукти се харесват на българския пазар, ако не се рекламират като такива. А клиентите на компанията са милениалите, както и всички онези, които вярват в здравословния начин на живот.
Медаров и Веселинова остават верни на своята кауза за опазване на околната среда и се включват в най-различни нови кампании в тази насока. А колкото повече хора прегръщат тяхната идея, толкова по-бързо се приближаваме към целта за един по-семпъл и здравословен начин на живот.