Българският износ потъна с 11% през първото тримесечие
Италия става втори по големина вносител на български стоки в ЕС
![Българският износ потъна с 11% през първото тримесечие](/web/files/articles/144238/narrow_image/thumb_1040x585_depositphotos-679128410-xl.jpg)
Снимка: Deposit Photos
Българският износ е потънал с над 11% на годишна база. Това показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ) за първото тримесечие на 2024 г. Спадът е по-голям при продажбите за страните от Европейския съюз, към които традиционно е насочена по-голямата част от българския експорт.
Спадът е очакван заради отслабването на инфлацията и данните на НСИ потвърждават годишното поевтиняване на основните стоки, изнасяни от България.
Общият износ на България за периода януари – март е на приблизителна стойност 20 млрд. лв. От тях 13 млрд. лв. са дошли от Европейския съюз, а 7 млрд. лв. – от трети страни. За сравнение, през първото тримесечие на миналата година бяха изнесени от България стоки за 22.5 млрд. лв.
Българският експорт започна да спада на годишна база още в първата половина на 2023 г. след рекордната 2022-ра, през която износът почти докосна 100 млрд. лв.
Разбивка на данните за износа към Европейския съюз има само за първите два месеца на годината, но те показват, че Германия продължава да е най-големият партньор на България въпреки спада с 8%. На второ място излиза Италия, търговията с която е облекчена от приемането на България в морския Шенген, тъй като от една трета от българския износ за Италия е по вода. Въпреки това в стойностен обем дори и износът към нея спада – с близо 10%.
На трето място като вносител на български стоки става Румъния, към която българският експорт спада с над една пета. Заедно трите страни отговарят за около половината от българската продукция, изнасяна към Блока. По-съществено увеличение на продажбите навън има за Хърватия – с 40%, или около 60 млн. лв.
Основните търговски партньори на България извън ЕС са Турция, САЩ, Сърбия, Северна Македония, Китай, Гибралтар и Великобритания, които формират 51.7% от износа за трети страни.