„Черен вторник“ със стачки на железничарите блокира Франция
Служители на авиокомпания Air France също стачкуват от 3 април

© ECONOMIC.BG / БТА
~ 2 мин.
Франция е блокирана от стачки на служителите на държавната железопътна компания SNFC, които започнаха късно снощи. От днес протестира и персоналът на авиокомпания Air France, а Франция посреща „черен вторник“ след дългия празничен уикенд за Великден.
Стачни действия са обявени за следните дати:
- През април : 3, 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24, 28 и 29
- През май : 3, 4, 8, 9, 13, 14, 18, 19, 23, 24, 28 и 29
- През юни 2, 3, 7, 8, 12, 13, 17, 18, 22, 23, 27 и 28.
Стачката в железниците се очертава да е три месеца, а стачни действия ще има по два дни на всеки пет дни до края на юни. Протестите са насочени срещу премахването на специалния железничарски статут при новоназначените, условията за отваряне към конкуренцията и превръщането на компанията в дружество с ограничена отговорност, което според тях открива пътя за бъдеща приватизация - нещо, което правителството отрича.
От днес се движат един на осем високоскоростни влакове (TGV) и един на пет регионални влакове. Влаковете към Испания, Италия и Швейцария няма да се движат. Почти нормално ще бъде движението на влаковете "Талис" към Белгия. От влаковете „Евростар“ ще се движат три на всеки четири. За 4,5-те милиона дневни пътници на държавните железници нещата се очертават трудни.
За правителството на Еманюел Макрон битката също се очертава тежка. Правителството е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30% по-скъпо отколкото другаде, което прави железниците неконкурентноспособни. Според анализатори стачката на държавните железници би трябвало да струва между 10 и 20 млн. евро на ден.
Президентът Макрон, ангажирал се да трансформира Франция в дълбочина, рискува много по въпроса за реформата на държавните железници. Предишни правителства отстъпваха по този въпрос, по-специално дясното правителство през 1995 г. след масови стачни действия, парализирали страната в продължение на седмици. Макрон толкова много критикуваше застоя и страха от реформи на предшествениците си, че сега трудно ще може да увърта, без да рискува сериозни политически вреди в замяна.
На фона на стачката в железниците персоналът на Air France, който иска увеличаване на заплатите с 6%, стачкува за 4 път за малко повече от месец. Компанията предвижда по-нарушен трафик в сравнение с предишния стачен ден на 30 март, като 75% от полетите й ще бъдат осигурени. От българското външно министерство обявиха, че в случай на отменен полет, авиокомпанията гарантира, че ще уведоми лично клиентите в деня преди отпътуването чрез SMS или електронна поща.
Още три стачки в Air France са предвидени за 7, 10 и 11 април. Тези стачни действия не са свързани пряко с реформите на Макрон, но ще допринесат за увеличаване на редиците на недоволните и за засилване на натиска над правителството, изправено пред една истинска социална пролет.
Стачката в железниците се очертава да е три месеца, а стачни действия ще има по два дни на всеки пет дни до края на юни. Протестите са насочени срещу премахването на специалния железничарски статут при новоназначените, условията за отваряне към конкуренцията и превръщането на компанията в дружество с ограничена отговорност, което според тях открива пътя за бъдеща приватизация - нещо, което правителството отрича.
От днес се движат един на осем високоскоростни влакове (TGV) и един на пет регионални влакове. Влаковете към Испания, Италия и Швейцария няма да се движат. Почти нормално ще бъде движението на влаковете "Талис" към Белгия. От влаковете „Евростар“ ще се движат три на всеки четири. За 4,5-те милиона дневни пътници на държавните железници нещата се очертават трудни.
За правителството на Еманюел Макрон битката също се очертава тежка. Правителството е решено да модернизира сектора и припомня, че движението на влак във Франция излиза с 30% по-скъпо отколкото другаде, което прави железниците неконкурентноспособни. Според анализатори стачката на държавните железници би трябвало да струва между 10 и 20 млн. евро на ден.
Президентът Макрон, ангажирал се да трансформира Франция в дълбочина, рискува много по въпроса за реформата на държавните железници. Предишни правителства отстъпваха по този въпрос, по-специално дясното правителство през 1995 г. след масови стачни действия, парализирали страната в продължение на седмици. Макрон толкова много критикуваше застоя и страха от реформи на предшествениците си, че сега трудно ще може да увърта, без да рискува сериозни политически вреди в замяна.
На фона на стачката в железниците персоналът на Air France, който иска увеличаване на заплатите с 6%, стачкува за 4 път за малко повече от месец. Компанията предвижда по-нарушен трафик в сравнение с предишния стачен ден на 30 март, като 75% от полетите й ще бъдат осигурени. От българското външно министерство обявиха, че в случай на отменен полет, авиокомпанията гарантира, че ще уведоми лично клиентите в деня преди отпътуването чрез SMS или електронна поща.
Още три стачки в Air France са предвидени за 7, 10 и 11 април. Тези стачни действия не са свързани пряко с реформите на Макрон, но ще допринесат за увеличаване на редиците на недоволните и за засилване на натиска над правителството, изправено пред една истинска социална пролет.