Chibi – първият роботизиран домашен любимец в България

Роботът цели да бъде приятел на малки и големи, като е особено подходящ за хора, страдащи от алергия към животни.

Chibi – първият роботизиран домашен любимец в България

Снимка: Voigon/Web page

Глория Христова Автор: Глория Христова

Chibi (Чиби) – това е името на единствения роботизиран домашен любимец в България. Той се разработва от Георги Димитров и Евелин Великов, които през 2020 г. създават Voigon – стартъп компания, чиято цел е да създава продукти в сферата на роботиката, които улесняват всекидневния живот на хората.

Идеята на робота Chibi е да бъде компания на самотни, възрастни хора, които се нуждаят от контакт с някого. Той може и да е в помощ на хора, които са изолирани и изпитват симптоми на депресия. Домашният любимец може да бъде приятел на малки и големи. Особено подходящ е за хора, които страдат от алергия към животни, но желаят да имат свой собствен пухкав приятел.

Идеята за Chibi се заражда много преди официалния старт на компанията, а работата по проекта започва половин година по-рано. Създателите на домашния любимец обмислят името няколко седмици и сред 30 други предложения, избират точно Chibi – защото се произнася и разбира лесно.

Името намеква за самата цел на робота - нещо пухено и сладко, което може да ощастливи човек като един нормален домашен любимец“, коментира пред Economic.bg Георги Димитров.

Работата по домашния любимец е съсредоточена върху неговата мобилност. Chibi разполага с вече изградени основни функции – върви, сяда и подава лапичка. Той има базови крачета, с които може да препуска от стая в стая. В очите му са вградени две камери, благодарение на които разпознава и вижда обекти, така че да няма случайни сблъсъци с предмети.

„В една от предходните версии използвахме изкуствена кожа и козина, които мислим да използваме и в продукционната версия на робота“, разказва Димитров и допълва, че в момента екипът разработва уста, опашка и уши, които ще се движат и ще допринесат за по-ефективното взаимодействие между робота и неговия бъдещ собственик. Димитров и Великов обмислят и добавянето на говорители и микрофони с цел комуникация и по-добрo преживяване при интеракция с Chibi.

От технологична гледна точка роботът използва сервомотори, ротори и две камери Raspberry Pi, които са свързани към два модула Raspberry Pi.

„Впоследствие няма да се използват RPI модули, а ще се направят наши платки. Има технология за безжично зареждане, която позволява зареждането на робота за 1-2 часа“, казва един от създателите на робота.

Младите разработчици на роботизирания домашен любимец споделят, че финансирането на проекта им е изцяло с лични средства. Не са получавали подкрепа от външни инвеститори и не са прибягвали до теглене на заем.

Това е по-добрият вариант, защото така може да се разбере дали продуктът има смисъл да съществува“, казва Димитров.

Създателите на Chibi към момента не наблягат на по-широко популяризиране на продукта, докато не са напълно доволни от прототипа си. Все пак има възможност за предварителна поръчка. За да споделят напредъка на изобретението си, използват YouTube, където качват различни видеа на Chibi. Именно там бъдещите клиенти могат да се запознаят с него и да преценята дали искат да го приемат в дома си.

Димитров споделя, че пандемията е хвърлила своя отпечатък върху работата им, тъй като разработката на подобен робот изисква екипът да е на място в офиса, а ограничителните мерки затрудняват събирането на всички заедно.  

Бъдещето на роботиката

Създателите на Chibi споделят, че България не е особено благоприятно място за развиване на подобни проекти, но не е и невъзможно. Основната трудност, с която се сблъскват, е осигуряването на части и намирането на разработчици с интерес към роботиката.

В страната почти няма нужните части за разработката, затова се обръщаме главно към китайски фирми. Но доставките отнемат поне 2-3 седмици, а в някои случаи и месеци. Това е голям проблем за проекта, защото ако имаме пречка в разработването и веднага ни трябва част, тя няма да е налична“, разказва Димитров.

„Друга пречка е намирането на колеги, които се занимават с точно определената ниша. Ако пък някой има интерес, се задържа малко и след това се отказва, защото не е лесно.“

Въпреки това, Димитров и Великов смятат, че бъдещето на роботиката е голямо, защото техниката за разработване на подобни машини става по-достъпна. Според тях нишата не е приета масово, но до няколко години ще се разрасне.

„В интернет има много хоби роботи, което доказва интереса към подобни домашни любимци“, пояснява Георги Димитров и съветва всички хора, които искат да се занимават с роботика и имат идея, но не са сигурни как да я осъществят, да минат през стъпките на The Lean Startup.

Ако някоя идея не се получи, прехвърлете се на следващата, докато тя се превърне в успешна. Това е най-добрият метод за потвърждаване на идея, дори без инвестиране на един лев“, окуражава Димитров.

Стартъпът вече работи и по друг проект – киберяке, а идеята за него идва от еуфорията покрай играта Cyberpunk 2077. Димитров и Великов правят прототип на светещо яке Cyberpunk, но споделят, че към момента интересът не е толкова голямо, колкото към Chibi.

Бъдещите планове за развитието на домашния любимец включват още по-голямо интегриране на различни функции. Междувременно от компанията замислят и други проекти, свързани с автоматизирането на ежедневието, така че човек да бъде по-свободен.

Коментари: 0