Дамасцена: Пътят на развитието
Как Етнографският комплекс в с. Скобелево не само привлича туристи, но има собствено производство с пазари на Запад, а вече и на Изток
Искам тук да направя Рая така, както аз си го представям – това продължава да твърди Стоян Стоянов, собственикът на Етнографски комплекс „Дамасцена“ край с. Скобелево, община Павел баня.
Но как това място радва и малки, и големи? Отговорът му е: „Когато човек сбъдне мечтите си, те са красиви за всеки“.
Територия
Тук постоянното развитие е факт. Всичко започва преди повече от 30 години с малка етнографска сбирка. Днес в комплекса има много забележителности за разглеждане, езеро, магазини, ресторанти, амфитеатър с културна програма. Засадени са над 100 вида рози, повечето от които са декоративни. Изградени са две работещи розоварни. Обикновено кампанията по розобера е от средата на май до средата на юни. „Всяка сутрин в 4 часа берачите на рози отиват на полето. Досега няма измислена машина, която да замени ръчния труд. И затова преди година-две имаше голям проблем с брането, тъй като нямаше достатъчно мераклии“, разказва Суат Мурат, мениджър Продажби в „Дамасцена“.
Той припомня, че от 3,5 т рози се получава 1 литър розово масло. Българското розово масло се тачи като най-доброто на света, то се търси най-много и е с най-високата цена. Розовата долина е с най-благоприятния климат за развитието на маслодайната роза. Заради климатичните промени тази година кампанията по брането започва още на 25 април.
Да успееш там, където си роден
Суат Мурат работи от 10 години във фирма „Дамасцена“. Всеки ден идва с все по-голямо желание на работа, тъй като „работи в Рая“. Той е сред онези служители, които искрено хвалят началника си: „Стоян Стоянов иска да покаже на света, че има българска мечта, че човек може да успее и в България. Един от основните му приоритети е младите да започнат да предпочитат България, а всички, които са напуснали страната, за да учат, да живеят и работят другаде, да започнат да се връщат обратно“.
Тук персоналът е млад. Придържат се към стратегия, която позволява младите да се убедят, че и в собствената си страна може да успеят. Комплексът работи през цялата година. През зимата няма много посетители, но се търсят варианти за целогодишната активност. Предстои изграждането на хотелска част, предвижда се да има външен басейн, в който посетителите да се къпят в розова вода. Стоян Стоянов смята, че щом сме родени тук, трябва да развиваме страната си. През Терминал 1 и Терминал 2 България загуби повече от 2,5 млн. души:
„Това е война без оръжия, в която доброволно избираш да станеш роб другаде“.
Камъкът си тежи на мястото
Преди 10-ина години Суат Мурат бил готов да емигрира. Стоян Стоянов му казал: „Ако ти знаеш какво искаш и ще дадеш всичко от себе си, за да го осъществиш, ти и в България, и в Америка ще го постигнеш. Но ако не знаеш какво искаш в този живот и нямаш цели, ти ще се луташ, където и да си. Само ще си мислиш, че в развития свят ще живееш по-добре“. Младият мъж започва работа в „Дамасцена“ през 2013 г. с намерението за няколко месеца да изкара пари за билет и да замине в чужбина. Тогава тъкмо бил завършил специалността „Рехабилитация“ в Медицинския колеж. Но...
За шест месеца в „Дамасцена“ осъзнава, че няма истински цели. И тогава започва да си ги поставя. В началото е барман, става управител на ресторант. Минава през какви ли не дейности, в това число и зам.-директор в производството на козметичните продукти. Вече е установил, че тайната на успеха е в екипа и не зависи от договора и споразумението, а неговата лична сила е в продажбите. Тук той осъзнава, че всеки е роден с някакво предназначение и ако разкрие и развие потенциала си, може да се превърне в шлифован диамант.
Учител за живота
Някъде Суат Мурат прочел думи на Бил Гейтс, според който в днешно време най-скъпото нещо, което един млад човек може да има, това е Учител за живота. „Аз имам такъв човек – Стоян Стоянов. Преди пет години друга компания ми предложи по-добра работа с по-добро заплащане, но им отказах. Обясних им, че да виждам всеки ден своя Учител и да се уча от него, това е истинското ми богатство. Той ми дава опит, който не се купува с пари. От него съм научил, че когато не гониш парите, а мечтите си, парите сами идват“. Суат Мурат вижда ролята си в това чрез успешните продажби да допринася за още по-доброто функциониране на тази „машина“. И наистина тук все повече се организират разнообразни събития, фестивали, форуми, сред тях са Рали „Дамасцена“, Ретро Авто Експо, Събор на иманярите.
Колко е важно да имаш визия
Когато преди повече от 30 години Стоян Стоянов започва да прави етнографската сбирка, казвали му, че е лудост да си мисли за туризъм в с. Скобелево, което никой не знае къде се намира. Още по онова време той стоял на възвишението, където е домът му и откъдето надолу се разстилала зеленина, и попитал свой познат какво вижда. Поляна – отвърнал той. А Стоян Стоянов му рекъл, че вижда голям етнографски комплекс с розоварна, езеро, ресторант, хотел и много посетители.
Днес основателят и двигателят на „Дамасцена“ твърди, че сбъдва мечтите си и това го прави щастлив. Същото посочва и неговият ученик и последовател Суат Мурат, който пък се е убедил: „Човек трябва да бърза бавно и да е в крак със своето време и със самия себе си. Вместо да подражава, нека е най-добрата версия на себе си“.
Идете и сами се уверете…
Създават висококачествени натурални продукти
- „Дамасцена“ ЕООД притежава и обработва около 400 дка собствени розови масиви.
- Притежава две дестилерии, едната от които се използва само за розово масло, за да гарантират високото качество. Във втората произвеждал лавандулово, ментово и други етерични масла.
- За да затвори цикъла със суровините, компанията е създала свой козметичен бранд „Дамасцена“, който се развива вече 10 години. Водени са от разбирането, че ако предлагат натурални продукти с отлично качество за жените, имате разполагате с най-важните предпоставки за успех. Имат свои технолози, но някои от разработките възлагат на други специалисти от страната или в чужбина. Производството става изцяло в собствената фабрика, която е на около 1 км от с. Скобелево. Козметичните им продукти са в над 60 разновидности.
- Висококачествената натурална козметика на „Дамасцена“ намира пазар в Западна Европа и вече в Близкия Изток. Работят с добри професионалисти, които им помагат да развиват стратегия и да постигат успех в онлайн продажбите.