Държавните мерки не работят за автобусния бранш

Превозвачите се нуждаят от кредити при облекчени условия, тепърва ще става ясно колко от тях са фалирали

Държавните мерки не работят за автобусния бранш

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков

4322 ~ 4 мин. четене
Белчо Цанев Автор: Белчо Цанев

Основният проблем на автобусния бранш е ниската ликвидност на дружествата. Това коментира за Economic.bg Ивайло Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ) и член на Управителния съвет на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

„Безспорно държавата обръща внимание на нашия бранш и има добри намерения да ни помогне в тези кризисни времена, но досега не знам нещо сериозно да е направено, така че всичко все още предстои“, заяви Ивайло Костантинов. „Наистина има някои автобусни фирми, които са се възползвали от мярката „60/40“, но доколкото знам те са много малко. Причината за това е, че на практика тази мярка не спомага по никакъв начин за подобряване на ликвидността на една фирма, а напротив – натоварва я още повече и по този начин задълбава проблема. А основният проблем на автобусния бранш е именно ниската му ликвидност“, коментира Константинов.

Според него този проблем се е засилил след 13 март, когато по-голямата част от икономиката на България спря и хората разбраха, че автобусите са с орязани разписания, т.е. „нередовни“ по техния израз, затова и не разчитат на тях. „Това е нещо, от което веднага се възползва сивият сектор, който често вози пътниците „от врата до врата“ и принципно за по-кратко време от нашите автобуси“, посочи той.

Председателят на НСАПБ приветства обявената от министъра на транспорта Росен Желязков мярка за грантово подпомагане на автобусните фирми с 30 млн. лв., които да се прехвърлят целево от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ към ОП „Иновации и конкурентоспособност“.

„Тази мярка звучи много добре, но, честно казано, лично аз не чух заявления на колеги, които твърдо ще разчитат на нея. Не искам да омаловажа решението на държавата, тъкмо напротив - ние като бранш сме безкрайно благодарни, че тя прави всичко по силите си, за да ни помогне. Само че не е необходимо човек да е финансист, за да пресметне, че 30 млн. лв. са пренебрежимо малко, за да допринесат сериозно за съживяването на 1400 дружества в автобусния бранш. Така че – благодарим за помощта, но тя не може да бъде основният ресурс, на който да разчитат колегите“, посочи Константинов.

Той е на мнение, че единственият ресурс спасяването на бранша може да бъде само кредитен, и то при облекчени условия. „Но така или иначе решение по въпроса към момента все още няма. Всички фирми разчитат именно на това, а някои вече и не разчитат. Защото в момента, в който има истински рестарт на автобусния транспорт, ще се види на колко от местата няма да има такъв, тъй като фирмите, които са го изпълнявали, междувременно са фалирали. А проблемът е, че много от малките дружества все още дори и не знаят, че са фалирали. Всички те твърдят едно и също: „Знаем, че дължим много, но не знаем кога и как ще се издължим“. А с оглед на ниските маржове в бранша дори един средно грамотен икономист може лесно да изчисли, че това са невъзстановими щети“, обясни Председателят на НСАПБ.

Според него на този фон ефектът от ниските цени на горивото е нулев, тъй като практически пътникопоток до края на миналата седмица липсваше. „Така че ако в един обозримо кратък срок не се намери решение за подобряване на ликвидността на автобусните дружества, то явно ще трябва да се търси, и то скоростно, друго, но много по-различно и неприятно решение“, коментира Ивайло Константинов.

Председателя на НСАПБ смята, че браншът няма точни данни каква част от автобусните превози вече е рестартирана, но според него тя е все още много малка в сравнение с разписанията отпреди обявяването на извънредното положение в средата на март.

По някои линии се отчита повишен пътникопоток, но причината за него не е възстановяването на икономиката и връщането на хората на работа, а драстично орязаните маршрутни схеми. „Когато между два града са пътували, например, 10 автобуса, а сега се движат само 4, то нормално е в тях да има повече пътници. Но като цяло пътуващите са малко, тъй като все още голяма част от хората работят от вкъщи, други са в платен или неплатен отпуск, така че всъщност ползвателите на нашата услуга са точно тези хора, които не са активни – пенсионери, учащи се и пр., и които обикновено ползват някакви социални намаления. А тези, които си плащат пълната цена на билета, пътуват със сивия сектор“, посочи той.

Рестартът на редовните международни автобусни линии също все още предстои. „Доколкото имам информация от колегите - до началото на настоящата седмица пътуваха единствено линиите до Гърция. Тъй като от вчера много европейски държави отвориха границите си за пропускане на пътници без карантина, то в близките дни ще започне и постепенното възстановяване на международните линии“, смята Ивайло Константинов.

Подкрепи Economic.bg