Държавните мерки не работят за автобусния бранш
Превозвачите се нуждаят от кредити при облекчени условия, тепърва ще става ясно колко от тях са фалирали
Основният проблем на автобусния
бранш е ниската ликвидност на дружествата. Това коментира за Economic.bg Ивайло
Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в
България (НСАПБ) и член на Управителния съвет на Конфедерацията на автобусните
превозвачи.
„Безспорно държавата обръща внимание на нашия бранш и има добри намерения да ни помогне в тези кризисни времена, но досега не знам нещо сериозно да е направено, така че всичко все още предстои“, заяви Ивайло Костантинов. „Наистина има някои автобусни фирми, които са се възползвали от мярката „60/40“, но доколкото знам те са много малко. Причината за това е, че на практика тази мярка не спомага по никакъв начин за подобряване на ликвидността на една фирма, а напротив – натоварва я още повече и по този начин задълбава проблема. А основният проблем на автобусния бранш е именно ниската му ликвидност“, коментира Константинов.
Според него този проблем се е засилил след 13 март, когато по-голямата част от икономиката на България спря и хората разбраха, че автобусите са с орязани разписания, т.е. „нередовни“ по техния израз, затова и не разчитат на тях. „Това е нещо, от което веднага се възползва сивият сектор, който често вози пътниците „от врата до врата“ и принципно за по-кратко време от нашите автобуси“, посочи той.
Председателят на НСАПБ приветства обявената от министъра на транспорта Росен Желязков мярка за грантово подпомагане на автобусните фирми с 30 млн. лв., които да се прехвърлят целево от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ към ОП „Иновации и конкурентоспособност“.
„Тази мярка звучи много добре, но, честно казано, лично аз не чух заявления на колеги, които твърдо ще разчитат на нея. Не искам да омаловажа решението на държавата, тъкмо напротив - ние като бранш сме безкрайно благодарни, че тя прави всичко по силите си, за да ни помогне. Само че не е необходимо човек да е финансист, за да пресметне, че 30 млн. лв. са пренебрежимо малко, за да допринесат сериозно за съживяването на 1400 дружества в автобусния бранш. Така че – благодарим за помощта, но тя не може да бъде основният ресурс, на който да разчитат колегите“, посочи Константинов.
Той е на мнение, че единственият ресурс спасяването на бранша може да бъде само кредитен, и то при облекчени условия. „Но така или иначе решение по въпроса към момента все още няма. Всички фирми разчитат именно на това, а някои вече и не разчитат. Защото в момента, в който има истински рестарт на автобусния транспорт, ще се види на колко от местата няма да има такъв, тъй като фирмите, които са го изпълнявали, междувременно са фалирали. А проблемът е, че много от малките дружества все още дори и не знаят, че са фалирали. Всички те твърдят едно и също: „Знаем, че дължим много, но не знаем кога и как ще се издължим“. А с оглед на ниските маржове в бранша дори един средно грамотен икономист може лесно да изчисли, че това са невъзстановими щети“, обясни Председателят на НСАПБ.
Според него на този фон ефектът от ниските цени на горивото е нулев, тъй като практически пътникопоток до края на миналата седмица липсваше. „Така че ако в един обозримо кратък срок не се намери решение за подобряване на ликвидността на автобусните дружества, то явно ще трябва да се търси, и то скоростно, друго, но много по-различно и неприятно решение“, коментира Ивайло Константинов.
Председателя на НСАПБ смята, че браншът няма точни данни каква част от автобусните превози вече е рестартирана, но според него тя е все още много малка в сравнение с разписанията отпреди обявяването на извънредното положение в средата на март.
По някои линии се отчита повишен пътникопоток, но причината за него не е възстановяването на икономиката и връщането на хората на работа, а драстично орязаните маршрутни схеми. „Когато между два града са пътували, например, 10 автобуса, а сега се движат само 4, то нормално е в тях да има повече пътници. Но като цяло пътуващите са малко, тъй като все още голяма част от хората работят от вкъщи, други са в платен или неплатен отпуск, така че всъщност ползвателите на нашата услуга са точно тези хора, които не са активни – пенсионери, учащи се и пр., и които обикновено ползват някакви социални намаления. А тези, които си плащат пълната цена на билета, пътуват със сивия сектор“, посочи той.
Рестартът на редовните международни автобусни линии също все още предстои. „Доколкото имам информация от колегите - до началото на настоящата седмица пътуваха единствено линиите до Гърция. Тъй като от вчера много европейски държави отвориха границите си за пропускане на пътници без карантина, то в близките дни ще започне и постепенното възстановяване на международните линии“, смята Ивайло Константинов.