dm България дава възможност за развитие на служителите си
През 2017 г. компанията отчете близо 16% ръст на оборота

Андрей Петров e Председател на Борда на управителите на dm България. Той е част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г. като отговаря за ресор „Експанзия“, и ръководи съвместно с Евелина Великова отдел „Продажби“. Разговаряхме с Андрей Петров за бъдещите планове за развитие на компанията в България, проблема с кадрите и потенциала на пазара.
- Г-н Петров, как се развива пазарът на дрогерийни стоки в България? Можете ли да отбележите някои тенденции, които се наблюдават през последните години?
- Пазарът се развива с доста добри темпове през последните години. Ако сравним ситуацията с тази отпреди 10 години, когато нямаше вериги с нашия бизнес модел, стоките основно се пазаруваха в малките магазинчета, в супермаркетите и в аптеките. Ние успяхме да наложим един успешен бизнес модел на продажба на дрогерийни стоки, който с богатия си асортимент, бързото пазаруване и компетентното обслужване, успя да се наложи много добре на българския пазар. Забелязваме все по-големи ръстове при този тип търговия.
Като тенденция очаквам този ръст да продължи, защото има много голям потенциал за този пазар в България. Ако говорим за тенденции на самия пазар, мога да кажа, че се наблюдава все по-голямо ориентиране на клиентите към здравословното хранене и здравословния начин на живот. Нараства търсенето на биохрани, хранителни добавки и натурална козмeтика. Увеличава се и търсенето на стоки за бита и домакинството, които са щадящи за околната среда.
- Потенциалът на този пазар е голям, но и конкуренцията е голяма. Как се справяте с нея?
- Не бих казал, че конкуренцията е нещо, по което трябва да се водим. Нашият бизнес модел е наложен и работи достатъчно добре. Това не означава, че подценяваме конкуренцията, но конкуренция за нас са всички търговци, които продават нашия вид стоки – това са хипермаркети, някои аптеки, супермаркети, малките магазинчета. Конкуренцията е тази, която се води по нас и това е във всички държави, в които dm присъства. Собствените ни марки са значителен фактор, тъй като по-голяма част са в средния ценови сегмент и осигуряват много добро съотношение качество – цена. Някои от тях са уникални за нашия пазар и това е сериозен фактор, който кара клиентите да посещават магазините ни.
- dm присъства вече в 25 български града със 70 обекта. Планирате ли отваряне на нови магазини и къде?
- Планираме между 8 и 10 нови магазина. Приоритет остават градовете от топ 4 – София, Варна, Пловдив и Бургас. Надяваме се да стъпим и в нови регионални градове. В момента обаче нямаме толкова напреднал проект, за който да споделя. Проучваме всички регионални градове с над 40 000 жители. Разбира се, ние присъстваме и в по-малки градове като Разград, Силистра и Сандански, където вече имаме филиали.
- Колко служители ще наемете с отварянето на новите магазини?
- Няма точна бройка за момента, тъй като броят на хората, които ще наемем зависи от големината на магазина, а в момента сме на етап преговори. Служителите, които ще наемем ще работят основно във филиалната мрежа в страната. Броят им ще стане ясен, когато проектът стане известен.
- На какъв принцип избирате локацията на Вашите обекти?
За dm клиентът е в центъра на всичко. Ние се стремим да бъдем близо до нашите клиенти. Обектите, които отворихме в изтеклата финансова година са т.н. квартални локации. Стремим се да бъдем удобни за хората.
- Какъв е размерът на планираните инвестиции за предстоящата финансова година?
- Темпът на разрастване на нови филиали ще бъде същият като изминалата финансова година. Предполагам, че инвестицията ще бъде същата или малко по-висока от тази в настоящата – малко над 7 млн. лв.
- Търсите ли нови кадри и какви свободни позиции предлага компанията?
- Продължаваме да търсим кадри в логистичната ни база. Основно ще търсим за филиалната ни мрежа. Процесът при нас е да наемаме служителите достатъчно рано преди откриване на новия магазин, за да имаме време да ги обучим. Ние пускаме обяви предимно за стартовите позиции. Един от принципите ни е да даваме възможност на нашите служители да се развиват. Затова обявите за по-високите позиции обявяваме първо вътре във фирмата. Ако не бъде намерен подходящ кандидат, тогава обявата се пуска навън. Както казах, в момента търсим хора за базата ни в Елин Пелин, за филиалите в Габрово, Пазарджик и София.
- Каква беше 2017 година за dm?
- 2017 г. беше много силна и много успешна за компанията, тъй като постигнахме оборот от близо 111 млн. лв. и ръст от близо 16%. Това е един сериозен ръст за една фирма. През тази година открихме 7 нови магазина и надминахме числото от 70 обекта. Разширихме и логистичния си център, за да оптимизираме процеса с доставките. 2017 беше една много добра година за dm, очакваме следващата да бъде още по-добра.
- Как се развива компанията в България спрямо останалите европейски държави?
- Средният ръст на компанията, заедно с Германия, е 5,7%, на останалите държави в Централна и Източна Европа е 8,7%. В България ръстът е около 16 на сто, което показва, че се развиваме над средното за концерна.
- Кое отчитате като трудност при правенето на бизнес в България?
- Проблем, който напоследък е доста наболял при нас, както и при повечето ритейлъри, е намирането на квалифициран персонал. Има голяма миграция на хора, напускащи страната, които са образовани и отиват да работят за повече пари навън. Все по-трудно става намирането на служители. Нашата компания организира обучения за служителите си и се стремим да мотивираме хората, създавайки им възможности за кариерно израстване и личностно развитие, така че да искат да работят в dm и да се чувстват като у дома си.
Друг проблем, разпространен в нашата държава, е сивата икономика. Това е една от причините част от хората да напускат България и да търсят щастието си в чужбина. Сивата икономика е предпоставка за една нелоялна конкуренция при бизнеса от една страна, и от друга при кадрите.