Две от най-популярните приложения събират най-много лични данни
Липсва яснота как точно се използва събраната информация впоследствие
Две от най-често използваните социални мрежи събират и най-много лични данни от потребителите, без обаче да е напълно ясно как точно се използват впоследствие. Това сочи ново проучване на компанията за мобилен маркетинг URL Genius, пише CNBC. Става дума за YouTube и TikTok, които според анализа извършват най-щателното следене сред конкурентите.
Проучването е установило, че YouTube, която е собственост на Google, събира лични данни най-вече за собствени цели. Чрез тях например следи онлайн историята на търсене и дори локацията на потребителите, за да предлага подходящи реклами. Но TikTok, която е собственост на китайския технологичен гигант ByteDance, основно позволява на трети страни да събират информацията – след което е трудно да се каже какво се случва с нея.
С тракери на трети страни по същество е невъзможно да знаете кой следи данните ви и каква информация събира – от това с кои публикации си взаимодействате и по колко време, до физическото ви местоположение и всяка друга лична информация, която споделяте с приложението“, се казва в доклада.
Проучването отбелязва, че тракерите на трети страни могат да проследяват активността на потребители в други уебсайтове, дори след като напуснат конкретното приложение.
За целта на изследването URL Genius е използвала функцията Record App Activity на iOS на Apple, чрез която е проследила случващото се при потреблението на 10 различни приложения от типа социални мрежи – YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger и WhatsApp. Анализаторите са преброили колко различни домейна проследяват активността в тях в рамките на едно посещение, дори преди човек да влезе в профила си.
YouTube и TikTok са оглавили списъка с по 14 мрежови контакта, което е значително повече от средните 6 на приложение. Всички данни вероятно са по-високи за потребителите, които са влезли в акаунтите си в тези приложения, допълва проучването.
Десет от тракерите на YouTube са нейни собствени, което означава, че платформата проследява активността на потребителите за свои цели. Четири са били от домейни на трети страни, т.е. платформата позволява на малък брой неизвестни външни играчи да събират информация и да проследяват активността на хората.
Резултатите за TikTok са още по-любопитни: 13 от 14 мрежови контакта в популярното приложение са на трети страни. Проследяването от такива се случва, дори когато потребителите не са избрали да разрешат проследяване в настройките на приложението, показва проучването.
Понастоящем потребителите не могат да видят какви данни се споделят с мрежи на трети страни или как ще бъдат използвани техните данни“, пишат авторите на доклада.
През октомври Wired публикува информация за това как TikTok следи потребителските данни, включително местоположението, историята на търсене, IP адреси, видеоклиповете, които се гледат, и колко време прекарват потребителите в гледането им. Благодарение на това платформата може да прави изводи за лични характеристики – от възрастовата група до пола – въз основа на друга информация, която събира. Google и други сайтове правят същото – практика, наречена „предполагаема демография“.
В миналото TikTok бе обект на критики заради начина, по който събира и използва данни, особено такива на по-млади потребители. Компанията дори се бореше с твърдения, че е прехвърлила така информация на китайски сървъри. Според политиката за поверителност на TikTok приложението може да споделя информация с китайската си компания майка, макар че твърди, че използва мерки за сигурност за „защита на чувствителни потребителски данни“.
През 2020 г. тогавашният президент на САЩ Доналд Тръмп се опита да забрани TikTok в страната заради опасения относно политиките за сигурност на данните в приложението. Впоследствие настоящият президент Джо Байдън отстъпи от тези заплахи и разпореди преглед на потенциалните заплахи за сигурността, породени от чуждестранни приложения.
Нито TikTok, нито YouTube са отговорили на запитването за коментар пред CNBC.