Двуетажни самолетни седалки – бъдещето на икономичното летене
Концепцията на Нунес Висенте започва като колежански проект през 2021 г. и набира популярност
Бихте ли седнали точно под друг пътник в самолета? Може да не звучи особено привлекателно, но 23-годишният дизайнер на самолетни интериори Алехандро Нунес Висенте вярва, че седалките на две нива са бъдещето на икономичното летене.
Може да сте виждали снимка на неговия прототип да се носи из интернет.
След ексклузивно предаване на CNN Travel от миналата година концепцията на Нунес Висенте се разпространява бързо, разпалвайки яростни дебати и предизвиквайки вълна от реакции на бъдещи пътници – някои възмутени, други объркани, трети заинтригувани.
Честно казано, няма такова нещо като лоша реклама“, казва Нунес Висенте пред CNN Travel днес. Доказвайки това, той се завръща на Aircraft Interiors Expo (AIX) в Хамбург, Германия, демонстрирайки нова итерация на своя противоречив дизайн.
„Хората винаги мразят иновациите по някакъв начин“, казва той. „В повечето случаи, когато се покаже нещо ново, всички първо го мразят, страхуват се от промяната. Но колкото повече го показваш и развиваш, толкова повече свикват с него“, допълва той.
Вижте тази публикация в Instagram.
Концепцията на Нунес Висенте започва като колежански проект през 2021 г. Номинация за наградите Crystal Cabin за 2021 г. – основни в авиационната индустрия, катапултира концепцията в общественото съзнание.
Нунес Висенте прекъсва магистърската си степен и влага цялото си време, пари и усилия, за да превърне визията си в реалност. Днес той разполага със спонсори, има партньорски сделки и е в разговори с „най-големите играчи в индустрията“.
Вярва, че неговата двойна седалка е бъдещето на икономичното летене и работи денонощно, за да превърне това в реалност.
Комфорт и капацитет на кабината
Нунес Висенте не се опитва да изкорени напълно днешните самолетни седалки. Той предвижда неговият дизайн да се намира в центъра на самолета, а от двете му страни да е ограден от два реда обикновени самолетни седалки.
Осъзнава, че идеята му няма да е подходяща или привлекателна за всички. Дизайнерът посочва, че проектира двуетажната седалка, за да разреши проблема с недостига на пространство, а не да го влоши.
Все пак признава, че за авиокомпаниите привлекателността на дизайна му е увеличеният брой пътници.
„Много авиокомпании и големи играчи в индустрията търсят начин да качат повече пътници в самолета“, казва той. „Това не е нашият основен приоритет и цел, но с този вид дизайн е възможно“, допълва Нунес Висенте.
На тазгодишното Aircraft Interiors Expo най-новият му прототип ще бъде тестван от множество авиокомпании. Той казва, че се вълнува да получи обратна връзка от индустрията, но също така има желание потенциалните пътешественици също да изкажат мнение.
Когато дизайнът му влиза в заглавията през 2022 г., Нунес Висенте казва, че е получил множество заявки от хора, искащи да пътуват до родния му град Мадрид, за да тестват сами прототипа.
Днес двуетажната седалка е достъпна в Metaverse, благодарение на сътрудничеството с компанията 3DSeatMap VR, а виртуалните потребители могат да я изпробват.
Но Нунес Висенте е готов да покаже протопипа на живо на всеки, изявил желание. „Опитваме се да се адаптираме към всяка конструктивна обратна връзка, която получаваме“, казва той. „Така продължаваме напред“.
Тест
На AIX 2023 екипът на CNN Travel тества най-новия прототип на седалката. Той предлага четири реда – два на горно ниво и два на долно – от модернизирани самолетни седалки от 1995 г. („те са по-стари от мен“, казва Нунес Висенте), които се накланят, за да се улесни визуализирането на това как тази структура ще работи на борда на истински самолет.
Несигурните стъпала от предишната версия са заменени с по-здрава алтернатива. Багажът на долното ниво вече може да влезе под седалката отпред. Вместо вградени екрани, пътниците ще могат да използват лични устройства за забавление по време на полет.
Нунес Висенте казва, че е подобрил пространството за краката на най-горното ниво, което е доста просторно. Освен това, тъй като няма никой точно зад вас на същото ниво, можете да наклоните седалката доста, което определено е предимство.
Що се отнася до долното ниво, човек, който не е фен на малките пространства, би се чувствал доста клаустрофобично, но това е въпрос на лично мнение. Седалките на долното ниво се сгъват, когато не се използват, което означава, че мястото е достъпно и за потребители с инвалидни колички.
Бъдещето на пътуването
Нунес Висенте прекара последната година в пътуване по света, посещавайки авиационни панаири и срещайки се с експерти от индустрията, за да говори за проекта си.
Родителите му са до него и го подкрепят – баща му му помага да транспортира тежкия прототип през Европа с микробус от Испания до Германия за AIX. Партньорката му Клара Сото също работи по проекта като главен оперативен директор.
Приятелите на двойката първоначално не ги разбират и смятат, че си губят времето. Но докато проектът се разраства и набира скорост, има промяна в мисленето им.
Въпреки че авиокомпаниите се интересуват от дизайна, няма гаранция, че той ще се осъществи. Ако се случи, няма да е скоро. В момента Нунес Висенте работи върху получаването на сертификати – дълъг и сложен процес.
Той е наясно, че авиокомпаниите обикновено не се интересуват от инвестиране в икономична класа. Има изключения – като SkyNest на Air New Zealand, но обикновено бизнес и първа класа са мястото, на което се случват иновациите.
Все пак Нунес Висенте смята, че двуетажната седалка може да бъде адаптирана за всеки клас кабина. И докато пътят е дълъг, а дизайнът не се харесва на всички, създателят му твърдо вярва в неговата жизнеспособност.
Знаем, че това ще проработи в един момент и хората ще бъдат благодарни за него, въпреки че не мислят така в момента“, казва той.