Държавните органи и общините вече ще са задължени да предоставят услуги онлайн
Депутатите приеха окончателно промени в Закона за електронното управление, които целят да сложат край на опашките
Държавни и общински органи вече ще са задължени да предоставят административни услуги и по електронен път. Таксата за тях ще е намалена спрямо тази за присъствено заявяване и предоставяне. Това стана възможно, след като парламентът прие окончателно промени в Закона за електронното управление, предава БТА.
Минималният процент на намаление на таксите е 10%. Когато услугата е заявена и платена онлайн, няма да се изисква прилагането на документ, доказващ плащането.
Предвижда се министърът на електронното управление да предложи механизъм за определяне на размера на компенсациите по Закона за публичните финанси във връзка с предоставянето от общините на административни услуги по електронен път с намалена такса.
Промените са свързани с поети ангажименти по Плана за възстановяване и устойчивост. С тях се регламентират фигурата и функциите на централен администратор на данни. Въведено е задължението административните органи да водят регистрите и базите данни, възложени им със закон, в електронна форма.
Регламентира се по-подробно дейността на посредниците на електронни административни услуги. Гражданите могат да заявяват административни услуги и чрез посредник с изключение на тези по Закона за чужденците в Република България, Закона за влизането, пребиваването и напускането на Република България на гражданите на Европейския съюз и членовете на техните семейства и Закона за българските лични документи. Посредникът заявява административните услуги по електронен път. Посредническите услуги могат да бъдат възмездни.
Изискванията към дейността на посредниците, към доставчиците на електронни административни услуги във връзка с посредничеството и правилата за извършване на плащания към доставчиците на услугите ще се уреждат с наредба.
С измененията се въвеждат общите правила за воденето на регистри в електронна форма. Регламентира се и Информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, която се създава и поддържа от министъра на електронното управление. Административните органи ще имат възможност да използват безплатно системата за създаване и водене на регистри в електронен вид, които да отговарят на изискванията на закона.
Предвижда се административните органи да привеждат регистрите, които водят, в съответствие с измененията не по-късно от 31 март 2025 г. съгласно график, приет с постановление на Министерския съвет, в срок до 31 октомври 2023 г.
Регламентират се изискванията към Системата за сигурно електронно връчване, включително извършването на независим периодичен външен одит на системата. Министърът на електронното управление най-малко веднъж на 2 години възлага одит на системата на външен изпълнител.
Въвежда се електронното връчване в производството по административни наказания. Създава се ред за връчване на електронни фишове и наказателни постановления по реда на Закона за административните нарушения и наказания електронно през Системата за сигурно електронно връчване.