„Ефектът на общия враг“: Намаляващата популярност на Мъск може да е от полза на Зукърбърг
Двамата технологични милиардери вече водят битка за потребителите на социалните медии

© ECONOMIC.BG / Facebook/Колаж
Т.нар. “мач в клетка“ между милиардерите Илон Мъск и Марк Зукърбърг може да се случи, докато двамата технологични водят битка за потребителите на социалните медии. Зукърбърг постигна ранен успех, привличайки недоволните потребители на Twitter към новия си конкурент Threads, който стартира по-рано този месец и бързо натрупа 100 милиона потребители в рамките на дни. И част от този успех може да се дължи на Мъск, пише CNBC.
Нарастващите критики към Мъск – от промените му в Twitter до провокативните му онлайн публикации – със сигурност изглежда са от полза за Зукърбърг и Threads, тъй като популярността на изпълнителния директор на Tesla пострада сред широката общественост. В края на 2022 г., след като той придоби Twitter, нетната благосклонност към Мъск е спаднала с 13 пункта сред възрастните американци, според проучване на Morning Consult.
Това може би е донякъде ироничен обрат за главния изпълнителен директор на Meta, който се сблъска със собствената си обществена реакция през годините, чак до скандала с Cambridge Analytica през 2018 г. Само миналата година експерти поставиха под въпрос лидерските способности на Зукърбърг, като казаха, че той бавно тласка Meta към провал. Милиардерът предприемач също беше изправен пред обществения съд, след като уволни хиляди служители по време на масовите съкращения в технологичния сектор през 2022 г.
Въпреки че все още няма доказателства, които да показват, че нарастващите недоброжелатели на Мъск са допринесли за рейтинга на Зукърбърг, това със сигурност може да осигури бизнес полза – такава, която да отразява онова, което психолозите наричат “ефект на общия враг“.
Ефектът на общия враг е психологически феномен, при който се свързваме с други хора заради общ опонент или проблем, дори да нямаме други общи неща помежду си. Това ни помага да се чувстваме членове на дадена група, което ни дава чувство за принадлежност“, каза психологът от Харвард д-р Кортни Уорън.
Уорън обяснява, че това явление може да възникне поради множество причини, но до голяма степен защото антипатията създава по-силни връзки от емпатията. В този случай общото пренебрежение към Twitter на Мъск може да бъде причината за потока от нови потребители на Thread.
"Наличието на общ враг ни помага да се чувстваме контролирани и оправдани“, допълни Уорън.
Засега Мъск изглежда “споделен враг” за много потребители на Twitter и бивши служители на компанията, които критикуваха драстичните му промени в платформата. Откакто придоби Twitter за 44 милиарда долара миналата година, технологичният магнат уволни хиляди служители, възстанови забранените акаунти, накара потребителите да плащат за проверка и въведе лимити на скоростта, които ограничават броя туитове, които потребителите могат да четат всеки ден.
Актуализациите накараха много потребители да търсят алтернатива, създавайки приток на трафик към платформи като Threads на Марк Зъкърбърг, заедно с Bluesky и дори Spill, която е собственост на бивши служители на Twitter.
Обещанието за Threads беше, че платформата ще “позволи положителни, продуктивни разговори“ във време, когато Twitter е критикуван за нарасналата реч на омразата под ръководството на Илон Мъск.
Не е ясно дали Зукърбърг активно използва неприязънта на обществеността към Мъск, за да даде тласък на най-новия си продукт, или новият му успех се е случил естествено, тъй като хората търсят алтернатива на Twitter. Но Кортни Уорън изяснява, че разрастването на бизнес, използвайки “ефекта на общия враг“, може да не е устойчиво.
Когато се прави умишлено от бизнес или лидер, за да спечели популярност чрез злословие, или създаване на неприязън към опонент, това е доста манипулативно. По този начин се отвлича вниманието от действителните проблеми и се фокусира върху характера (или липсата на такъв) на опонента, често по преувеличен начин“, допълни Уорън.
Броят на ежедневните активни потребители в Twitter е намалял от 49 милиона на 23.6 милиона в рамките на една седмица, според проучване от сайта за проследяване на данни SimilarWeb.
„Ефектът на общия враг често е хлъзгав наклон за изграждане на бизнес, въпреки че може да е ефективен, за да накара хората да се включат в някаква обща кауза“, заключи Уорън.