ЕК започна разследване срещу TikTok заради изборите в Румъния
Платформата настоява, че не приема политически реклами, но разсекретени документи показват, че не е успяла да спре пропагандата и дезинформацията

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
TikTok вече е обект не на едно, а на две разследвания по Закона за цифровите услуги (DSA). Във вторник Европейската комисия обяви, че е започнала официална проверка, свързана с изборните рискове. Поводът са изборите за президент в Румъния миналия месец, които предизвикаха сериозни съмнения спрямо способността на социалната мрежа да ограничи зловредната намеса във вота.
Комисията заяви, че ще поиска информация и ще проучи политиката на TikTok по отношение на политическите реклами и платеното политическо съдържание, както и системите на TikTok за генериране на препоръки и рисковете те да бъдат манипулирани.
Що се отнася до двата елемента, едно от подозренията, които Комисията ще разследва, е дали TikTok старателно е намалила рисковете, породени от специфичните регионални и езикови аспекти на националните избори“, заяви органът в съобщение за медиите.
Притежаваната от китайската компания Bytedance компания TikTok настоя, че е гарантирала сигурността, както и че не приема платени политически реклами и активно премахва съдържание, което нарушава политиките ѝ за дезинформация и реч на омразата.
Не е предвиден конкретен срок за приключване на производството.
Как се стигна до проверката на ЕК срещу TikTok?
По-рано през декември ЕК обяви, че засилва наблюдението си върху платформата за кратки видеа в отговор на ескалиралите съмнения относно влияението на TikTok върху изборните резултати в Румъния.
Напрежението се нагнети след шокиращото издигане на Калин Джорджеску, независим, крайно десен, проруски националист, като водещ кандидат на първия тур на президентските избори в северната ни съседка.
TikTok бе централна отправна точка за неконвенционалната политическа кампания на Джорджеску, която го изстреля от около 1% подкрепа в началото на ноември до почти 23%, за да поведе на първия тур на вота на 24 ноември. Румънските власти и външни експерти обаче виждат в този огромен скок отражението на онлайн пропагандна кампания с участието на платени инфлуенсъри от TikTok, която според тях нарушава местните изборни закони.
След разсекретяването на официални документи от множество правителствени агенции след зиборите платформата бе обвинена, че не е успяла да предотврати използването на фалшиви акаунти за изкуствено увеличаване и алгоритмично засилване на съдържанието на Джорджеску.
От края на август 2023 г. вече използва DSA като лост за контрол върху по-големите платформи като TikTok. Директивата цели да минимизира рисковете, които могат да възникнат при използването на техните услуги - включително рискове за сигурността на изборите и демократичните процеси. Неизпълнението на тези правила може да доведе до санкции в размер до 6% от глобалния оборот.
Въпреки че досега не са налагани глоби на нито една от платформите, още през лятото TikTok се съгласи на някои промени в продуктите, с които приключи по-ранно разследване на Комисията относно проблеми с дизайна на функциите си, водещи до пристрастяване.
В случая с изборния процес в Румъния обаче се оказва точно обратното: разсекретени документи от множество правителствени агенции сочат, че TikTok не е успял да предотврати използването на фалшиви акаунти за изкуствено увеличаване и алгоритмично засилване на съдържанието, популяризиращо проруски, крайно десен кандидат в първия кръг на гласуването за президентския пост. Впоследствие висшият съд на страната анулира резултата.
EK заяви, че решението за започване на разследване на подхода на TikTok към сигурността на изборите в Румъния взема предвид информацията, получена от разсекретени разузнавателни доклади на правителствени органи и доклади на „трети страни“.
Разследването следва също така анализа на докладите за оценка на риска, представени от TikTok през 2023 г. и 2024 г., отговорите на исканията за информация на Комисията и вътрешните документи, предоставени от TikTok“, добави ЕС.
Забраната на TikTok в САЩ
Главоболията за TikTok далеч не приключват със засилването на контрола в Европа. Компанията е изправена пред забрана на работата си в САЩ, където от година е подложена на засилващи се рестрикции. По-рано този месец американски апелативен съд потвърди закона, който изисква платформата да бъде продадена от китайската компания майка - ако ли не, да бъде забранена за използване на американска територия. Това би нанесло сериозен удар срещу платформата за социални медии, която има над 170 милиона американски потребители.