Електрифицирай всичко
Може ли производството на електроавтомобили да оцелее без силна държавна протекция
В света набира сили концепцията „Електрифицирай всичко“. По времето на болшевишката революция дефиницията на Ленин за комунизма е била „електрификация плюс съветска власт“. Днес капиталистическото производство изглежда устремено към своя електрификация, която намира израз най-вече в автомобилостроенето, но присъства и в други транспортни решения.
През ноември 2017 г. в предградие на китайския град Гуанджоу, разположен в делтата на Перлената река, бе пуснат на вода единственият в света електрически товарен кораб с обща водоизместимост 2000 тона. Той има два електродвигателя и литиев акумулатор с мощност 2400 квт/ч. За пълно зареждане на акумулатора са необходими два часа – колкото трябват и за разтоварването и натоварването на кораба. Той може да пътува с максимална скорост 12,8 км/ч и има обхват на самостоятелно плаване от 80 км. Корабът ще бъде ползван за речен транспорт.
Тази есен китайският заместник-министър на индустрията и информационните технологии Син Гобин заяви, че неговото правителство подготвя план за спиране на производството и продажбата на бензинови и дизелови автомобили. Споменава се като вероятна момент за въвеждане на забраната 2030 г.
Това става в момент, когато Toyota обяви, че планира да спре продажбата на нови дизелови автомобили в Европа. През септември британският автомобилен производител Jaguar Land Rover заяви, че от 2020 г. всички нови автомобили ще бъдат с електрическо захранване. Обявлението на компанията, собственост на индийската Tata Motors, дойде седмица след като в края на август друг британски производител – Aston Martin, анонсира, че ще електрифицира всички свои коли до 2025 г. През лятото шведската компания Volvo обяви, че ще приключи с производството на коли, които се задвижват само с бензин или дизел, и от 2019 г. ще разработва вече хибридни возила.