Facebook и Google се оказаха недосегаеми за ударите на властта и бизнеса
Двата гиганта записаха силно тримесечие в тази турбулентна 2020 г.

© ECONOMIC.BG / Колаж (Снимки: БТА)
Проблемите с властта и бизнеса не попречиха на Google и Facebook да запишат силно трето тримесечие през тази критична, пандемична 2020 г. Първата от двете компании се сблъска с най-големия антитръстов иск в сектора от над две десетилетия, а втората бе бойкотирана от едни от най-големите си рекламодатели. Въпреки това те отчетоха силни финансови резултати.
Alphabet, компанията майка на Google, обяви приходи в размер на 46.17 млрд. долара за периода юли-септември, което е 14% ръст спрямо същия период на миналата година. Добрите резултати подчертават продължаващата доминация на гиганта въпреки редица пречки, срещу които се изправя. Компанията отчита и нетна печалба за третото тримесечие от 11.2 млрд. долара, оставяйки зад гърба си предварителните очаквания на анализаторите.
Главният изпълнителен директор на компанията Сундар Пичай отдаде силните резултати както на повишеното значение на онлайн услугите през тази година, така на големите инвестиции в изкуствен интелект и различни други технологии.
Последният отчет представлява силен обрат спрямо предходното тримесечие, когато Alphabet отчете първия си спад в приходите досега, който дойде заради стопираните разходи за реклама вследствие на шока от началото на пандемията. През юли-септември обаче приходите по това перо скачат с близо 10% на годишна база.
Докладът бе публикуван едва ден, след като Пичай се яви на изслушване пред депутатите заедно с изпълнителните директори на Facebook и Twitter. Те бяха разпитвани за политиките им за модериране на съдържанието и обвиненията в политическа пристрастност.
Миналата седмица Google стана мишена на Министерството на правосъдието, което заведе антитръстов иск срещу гиганта за предполагаем монопол. Това е най-голямото такова дело от времето, когато на съд бе изправен Microsoft. Сегашните обвинения са, че гигантът, собственост на Alphabet, е задушил конкуренцията, за да запази мощната си позиция на пазара на онлайн търсенето и рекламите при търсене.
Facebook под прицела на бизнеса
Рекламата се оказа в основата и на проблемите на Facebook тази година. Дeceтĸи ĸoмпaнии, cpeд ĸoитo гигaнти ĸaтo Соса-Соlа, Аdіdаѕ, Рumа, Lеvі’ѕ и Vоlkѕwаgеn, oбявиxa, чe cпиpaт дa плащат за позициониране в най-голямата социална мрежа, като я обвиниха, че нe взeмa дocтaтъчни и нaвpeмeнни мepĸи зa oгpaничaвaнeтo нa pacиcтĸoтo и oмpaзнo cъдъpжaниe.
Имиджовите проблеми на Facebook обаче не успяха да ѝ нанесат кой знае какъв финансов удар. Нещо повече, компанията отчете рекордни приходи от 21.47 млрд. долара през третото тримесечие, отбелязвайки 22% ръст на годишна база. Нетната печалба се е увеличила с 29%, достигайки 7.85 млрд. долара.
Компанията отчита и 2.74 млрд. активни месечни потребители за периода юли-септември, което представлява 12% ръст спрямо предходната година. Ако комбинира всичките приложения под шапката си – Instagram, Messenger и WhatsApp, компанията има 3.21 млрд. потребители, което е увеличение с 14%.
Очакванията за 2021 г. обаче са белязани от „значителна степен на несигурност“. Пандемията даде тласък на онлайн търговията, но ядрото на рекламния бизнес на Facebook – малките и средни търговци, може да се окажат по-силно ударени от кризата. Наред с икономическата нестабилност и затягащата се регулаторна примка, това може да се отрази негативно и върху приходите на социалната мрежа.