Facebook: Накарахме хората да вярват още повече на фалшивите новини
Една от тактиките на социалната мрежа за справяне с дезинформацията е предизвикала обратен ефект
Да спреш хората да четат фалшиви новини явно е по-трудно от очакваното. Това признаха и от Facebook, които обявиха, че се отказват от една от първоначалните мерки за ограничаване на разпространението на такива новини в социалната мрежа. Причината - благодарение на тази тактика хората започнали да вярват още повече на фалшивите новини.
Facebook се отказва да поставя таг „спорно” на информационните материали, които са подвеждащи. Въпросната тактика целеше да покаже на потребителите кои новини може да са манипулативни, но тя не взе предвид един любопитен аспект от човешкото поведение: когато непознат ти каже, че мнението ти е погрешно, ти започваш да си още по-убеден в правотата си.
В публикация в блога на компанията от Facebook обясняват, че вече няма да поставят етикет „спорно” на новините, които може да са фалшиви, а ще показват „свързани статии”.
„Научно изследване относно коригиране на дезинформацията показа, че поставянето на силен образ, като червен флаг например, до дадена статия може всъщност дълбоко да укрепи убежденията – обратният ефект на това, което целяхме”, пишат от социалната мрежа.
Според трима души от екипа, занимаващ се с борбата срещу фалшивите новини, предоставянето на хората на повече контекст води до по-малко споделяния на фалшивите новини. За съжаление обаче нито таговете „спорен”, нито допълнителният контекст, са спрели хората да цъкат върху препратките към фалшиви новини.
Същевременно Facebook ще продължи да използва някои други тактики, които изпробваше: ще проверява чрез специализирани източници фактологията в новините, за да определя коректността им, ще ограничава появата на фалшиви новини в потока от съдържание на потребителите и ще изпраща предупреждения на хората, споделили спорни новини.