Финтех – машината на времето
В сътрудничество с иновативни компании традиционните финансови институции може да влязат в бъдещето през парадния вход
Къде по-бързо, къде с по-бавно темпо, но технологичната промяна във финансовия сектор си върви. Появата на финтех компаниите се превърна в катализатор на тази динамика. В началото ги отричаха, но като видяха, че иновациите имат революционен заряд, традиционните финансови институции преценяват, че сътрудничеството с новаторите е шансът им да влязат в бъдещето през парадния вход. Финансовият форум Иновации, организиран от Асоциация Банка на годината, се фокусира върху тази тема.
Ноу-хау от Израел
„Финансовите институции са ключови, те са моторът. Финтех действат като лидери на пазара и тяхната роля не се състои само в изграждане на доверие, а разгръщайки своите възможности, те общуват повече с клиентите и им предлагат различни продукти”, разказва Тал Шарон – управляващ партньор на Equitech, Израел. Страната е с население от близо 9 млн. души, но в нея се развиват около 700 финтех компании. Инвеститорите се интересуват от стартъпи и 75% от вложенията са от чужбина. Там е втората по големина система в света за инвестиции във финтех. Регулаторите играят много важна роля, тъй като те движат пазара. Според Шарон стартъпите и финансовите институции трябва да си взаимодействат и в Израел намират подходящи начини за това. „България също е част от глобалния пазар и ако имате представа какво се търси, може да разработвате нови технологии. Ако условията тук са добри, инвеститорите ще се насочат и към вашата страна. Образованието също е важно и в университетите в Израел има обучения по финтех”, коментира управляващият партньор на Equitech.
Темпо
Има три възможни избора пред традиционните финансови институции. Банката да се върне към първоначалната си форма и отново да стане банка на предприемачите. Второ, да е мощна дигитална къща, което ще е свързано с много предизвикателства. Трето, да попадане в Долината на смъртта, в която се оказват компании, които никой не иска да убие, но те едва оцеляват. В тази категория се намират банки, в които много неща се правят, но нищо не се довежда докрай, коментира Филип Генов, основател и изпълнителен директор на Sophia Lab. Той смята, че ерата на големите трансформиращи проекти е вече в миналото. И една от причините е, че броят на регулациите расте постоянно. В България темпото е бавно и средно за година и половина иновациите се развиват от идея и достигат до пазара. Като цяло банкерите нямат представа какво точно става в технологичните компании. Те дори не са наясно, че българските финтех стартъпи са сред най-успешните в Европа. Старият континент е разглеждан като бавно и неефективно място, докато Израел, САЩ и Великобритания са подходяща територия за развитие на иновациите. Да притежаваш технологии е нищо, ако не скъсиш времето за достигане до пазара. Ако организацията няма стратегия за промяната и няма лостовете за нейното изпълнение, нищо няма да се случи. На пазара има празнота - хората не са добре запознати с развитието на финтех сектора.
Двигател
Дигитализацията стана една от силите, които движат промяната. Тя дава възможност да се премахне посредникът между ресурса и клиента. Фокусът се премества от банките, които досега имаха имидж на място, където безопасно може да държиш своите пари. Сега говорим не само за доверие, но и за функционалност, напомня Едуард Цветанов, официален представител на Revolut за България. Това е най-бързо разрастващата се финтех компания в Европа. „Всичко е ориентирано към резултатите, към това колко ще ни струва и как ще ги постигнем и колко време ще ни отнеме. Опитваме да съкратим процесите, които стоят между потребителите и техните пари. Преди да получите касовата бележка при пазаруване, ще получите съобщение на телефона си, че сте похарчили съответната сума. Работим с пет криптовалути. Дигитализацията спестява време да се свързвате с банката или да отивате във физическия клон, а не е просто още един канал за комуникация. Дигитално управлявате всичките си финансови процеси. Когато човек пътува, той се нуждае от специфични продукти, а ние предлагаме на своите клиенти само онова, от което имат потребност. Следващата революционна новост ще е да предложим робофинансов съветник, както и платформа за търгуване на фондовите борси без комисиони”, разказва Цветанов.
Фокус върху клиента
Клиентът очаква да получава повече за по-малко. Той го иска сега, а не в бъдеще, иска го 24 часа в денонощието. Дигиталните технологии позволяват на банката да се доближи до клиента, който се стреми да пести време и да му е по-изгодно. Блокчейн изгражда доверие между двете страни по сделката. Пазарът трябва да е леснодостъпен, твърди Боян Бянов, регионален директор на Raisin за ЦИЕ. Той уверява, че значението на банките не бива да се пренебрегва, но: „Не е добре пираните да плуват заедно с акулите. Пираните се движат много по-бързо от тях. В даден момент акулите започват да усещат болката и тогава край с пираните”. Банките приемат и прилагат иновативни технологии, тъй като разбират, че вече има нова тенденция. Те усещат промяната в нагласите на хората и това им налага да си сътрудничат с финтех компаниите.
Накъде
И ето някои от обобщенията, направени от трибуната на форум Иновации: Пазарът в България трябва да се събуди и е време информационната асиметрия да бъде преодоляна. Сътрудничество е ключовата дума в дигиталната банкова промяна. Мобилното банкиране е вече тук, не трябва да чакаме милениум поколението да го припознае за свое удобство. Банката не бива да налага решения, а внимателно да „опипва почвата” за потребностите на клиентите. Може да се дигитализираме и трансформираме колкото си искаме, но ако клиентите ни не го правят, няма нищо да постигнем, напомнят финтех лидери.