Германският бизнес се готви за търговска война със САЩ

Федералната република може да има неочакван нов съюзник – Китай

Германският бизнес се готви за търговска война със САЩ
3899 ~ 4 мин. четене

Бизнес кръговете в Германия са сериозно загрижени от протекционисткия курс на новия американски президент Доналд Тръмп и очакват реални проблеми за компаниите. „Препоръчвам на своите колеги предприемачи: бъдете бдителни”, предупреди председателят на Федерацията на германската промишленост (BDI) Дитер Кемпф.

Заплашва ни търговско-икономическа война със САЩ”, предупреди по-рано и Марсел Фрацшер, ръководител на Германския институт за икономически изследвания (DIW) в Берлин. А най-авторитетното бизнес издание в Германия – Handelsblatt, посвети на оформящия се проблем специално приложение, озаглавено Америка: свят, който става чужд”.

Сигналът за тревога – заплахите за германската автомобилна индустрия

Наистина, до този момент новата администрация във Вашингтон не е предприела никакви конкретни действия срещу германските и като цяло европейските фирми. Въпреки това Доналд Тръмп вече тръгна открито към рязко изостряне на отношенията с крупни търговски партньори на САЩ като Мексико и към излизане от споразумението за Транстихоокеанско партньорство (ТТП). Така че протекционисткият и антиглобалистичен курс на новия държавен глава на САЩ не буди съмнения. Към това следва да се прибави, че Тръмп вече недвусмислено отправя заплахи по отношение на Китай и Германия.

Бизнес кръговете в Германия забиха силна тревога след 16 януари, когато във вестник Bild и британския The Times бе публикувано интервю на Тръмп, в което той критикува открито един от ключовите отрасли на германската икономика – автомобилната промишленост. Републиканецът вдигна мерника на BMW, заканвайки се да наложи данък за вносната й продукция в размер на 35%, ако компанията построи завод в Мексико за производство на автомобили, предназначени за американския пазар. Тогава все още бъдещ президент на САЩ, Тръмп се оплака, че на Пето авеню в Ню Йорк пред всеки дом има паркиран Mercedes, докато в Германия Chevrolet се среща рядко.

Германците подготвят аргументи и обмислят подаването на искове

В многобройните публикации в германските средства за масова информация, появили се до този момент, се отбелязва, че през 2013 г. американската корпорация General Motors сама взе решение да прекрати продажбите на Chevrolet в Западна Европа, за да не създава излишна конкуренция на друг свой бранд – Opel. Но се оказва, че по пътищата на държавите от Европейския съюз се движат достатъчно голямо количество автомобили на друг американски производител – Ford. А германските автомобилни концерни на свой ред активно произвеждат автомобили в свои заводи в САЩ, създавайки на американска земя многобройни работни места, за което и Тръмп настоява.

Но както експерти, така и представители на бизнеса се притесняват, че фактите и рационалните аргументи няма да бъдат възприети във Вашингтон, затова се подготвят за най-лошото възможно развитие на събитията и разглеждат различни сценарии. Дитер Кемпф напомня, че правилата на Световната търговска организация (СТО) не позволяват въвеждането на 35-процентен данък; САЩ може да наложат данъчни ставки в среден размер от 3 до 4%.

Но какво ще стане, ако Доналд Тръмп игнорира правилата на СТО или дори тръгне към разрив с нея? По този начин той ще отреже клона, на който самите САЩ седят, защото никоя друга страна не използва толкова интензивно правилата на СТО, за да защити своите интереси”, обяснява Кемпф. А ЕС може да подаде иск срещу САЩ в СТО и да получи право да въведе ответни данъци за американската продукция, предназначена за европейския пазар.

Има различни възможности за реакция, припомня германският политик Манфред Вебер. Можем да зададем много и различни въпроси, като например колко данъци всъщност плащат в Европа американските компании? Или ако концерните от САЩ изкарват толкова много пари в Европа, защо създават работни места не у нас, а в Калифорния?”, чуди се Вебер.

Китай – защитник на свободната търговия и нов ключов партньор?

Всичко това би довело до такава търговска война, която в Европа никой не иска и от която всички се страхуват. Въпреки това става въпрос за начин да се покаже на Тръмп, че неговата власт не е безгранична, а политиката му в крайна сметка вреди на икономическите интереси на собствената му страна.

В това назряващо противопоставяне със САЩ Германия и ЕС се нуждаят от съюзник, и Дитер Кемпф го посочва директно – Китай. Една велика държава неочаквано се отрича от свободната търговия, а друга я рекламира навсякъде”, коментира експертът, припомняйки речта, която китайският президент Си Дзинпин изнесе в средата на януари в рамките на Световния икономически форум в Давос.

Но заслужава ли доверие Пекин, който до този момент бе по-скоро привърженик на протекционизма и в последно време основно купува в едностранен ред високотехнологични германски фирми? Китай иска и трябва да засили дигитализацията на икономиката, за да не бъде повече просто един производствен цех. А това е възможно само с немска технология”, убеден е Кемпф. Ако Пекин разреши на германски и европейски фирми да станат пълноправни собственици на китайски компании, то ще се открият съвършено нови перспективи на сътрудничеството.

Германия е предсказуем и справедлив партньор, а Китай се нуждае точно от такъв. ФРГ и Европа може да станат най-важен партньор на Китай”, твърди професорът от Института за икономика (IW) Михаел Хютер.

Подкрепи Economic.bg