“Интернет е счупен“, смята основателят на Twitter и Blogger
\"Мислех си, че светът ще стане автоматично по-добър, ако дадем на всички възможност да се изразяват, но се оказа, че съм сбъркал\"

~ 3 мин.
„Мисля, че интернет е счупен“ - това каза основателят на Twitter Евън Уилиямс в интервю за New York Times. "Мислех, че ако всички могат да говорят свободно и да обменят информация и идеи, светът автоматично ще стане по-добро място", коментира той и добавя: „Греших за това“.
Евън Уилиямс е човек, за когото може да се каже, че е отворил кутията на Пандора. Преди появата му хората имаха едва няколко места, на които можеха да изразят мнението си свободно – да се оплачат на някой съсед или евентуално да напишат писмо до някой вестник. Уилиямс обаче даде в ръцете на хората възможността да бъдат чути от милиони други по целия свят.
Предприемачът от Силициевата долина за първи път привлече вниманието през 1999 г. по време на „dot-com” бума. Тогава той нашумя със своя проект Blogger – платформа, която позволи на потребителите лесно да създадат собствен сайт и да споделят мислите си свободно със света. Анализатори сравняват значимостта на Blogger с тази на Гутенберговата машина. През 2003 платформата бе придобита от Google.
През 2006 г. компанията на Уилиямс представя микроблогинг платформата Twitter, която днес се ползва активно от 328 милиона души по света. На Twitter дължат популярността си и много политически активни личности, включително противоречивият президент на САЩ Доналд Тръмп.
"Тръмп каза, че без Twitter нямаше да стане президент? Ако е така, съжалявам. Наистина.", коментира още Уилиямс.
Близо 20 години след първия си пробив в света на уеб пространството, предприемачът се възмущава, че „хората използват Facebook, за да представят самоубийства, побои и убийства в реално време“. За собственото си отроче Twitter пък смята, че се е превърнал в „кошер за тролове и злоупотреби“.
"Мислех си, че светът ще стане автоматично по-добър, ако дадем на всички възможност да се изразяват, но се оказа, че съм сбъркал".
Уилиямс смята, че фалшивите новини, независимо дали се разпространяват от идеологически причини или от желание за печалба, се проявяват безпощадно. Според проучване на Pew четирима от всеки 10 възрастни потребители в интернет заявяват, че са били тормозени онлайн.
Уилиямс е категоричен в мнението си, че интернет е разбит и „за много хора това е все по-очевидно“. Според него проблемът е, че интернет възнаграждава крайностите – „Ако се случи катастрофа, минавайки, хората се заглеждат. Всеки го прави. Интернет обаче интерпретира това поведение като, че всички искат автомобилни катастрофи и затова се опитва да ги достави.“
Целта на Уилиямс е да разчупи модела. "Ако науча, че всеки път, когато карам по този път, ще виждам все повече катастрофи, ще тръгвам по друг път", развива той метафората.
От известно време интернет гигантите се опитват да поправят тази „грешка в системата“ и компании като Facebook и Google активно подеха инициативи за борба с фалшивите новини. Най-популярната социална мрежа Facebook например назначи хиляди хора, които имат за задача да наблюдават потока от новини в реално време. Неотдавна тя обяви че променя и алгоритъма за постове във feed-а, така че да елиминира зловредното съдържание и меркантилизма на нискокачествените рекламодатели. Google също актуализира алгоритмите си и предостави по-големи възможности за докладване на негативно съдържание.
"Надявам се, че по този начин, ще оправим положението", коментира Уилямс, но изтъква, че това е това е процес, който започава тепърва и ще отнеме време.
Дали този път обаче няма да се окаже задънена улица? Самият Уилиямс стартира проекта Medium през 2012 г. с идеалистичната цел да установи нов медиен модел. Платформата се ражда като контрапункт на популярните Instagram и Snapchat. Тя дава на потребителите възможност да споделят мисли с минимално визуално съдържание и предимно с думи. Бизнес моделът пък се основава не на реклама, а на абонамент.
"Системите, базирани на реклами, със сигурност поощряват вниманието на много ползватели. А системите, плащани от потребителите, може да поощрят съдържанието", разсъждава Уилиямс. Според него правилното решение е едно – хората да плащат за качествено съдържание.
Medium обаче не успява да сработи и през януари компанията съкрати 1/3 от служителите си. Това поставя въпроса дали онлайн мрежата е способна да се откаже от количествения подход и да започне да стимулира качеството.