Интервю | Куриерските доставки до адрес стават скъпи и неефективни
Пазарът в България се движи в посока доставка извън домовете
Радослав Крумов, изпълнителен директор на Sameday България:

© ECONOMIC.BG / Личен архив
Sameday е регионална куриерска компания, която оперира в Румъния, Унгария и България, предоставяйки цялостни услуги за доставка. Компанията притежава най-голямата мрежа от автомати за безконтактно получаване на пратки в България. Тя оперира в страната официално от 2022 г.
За развитието на куриерския пазар в България, тенденциите в сектора, както и какви инвестиции планира Sameday в България – говорим с Радослав Крумов, изпълнителен директор на Sameday България.
Г-н Крумов, как се възприемат от българското общество автоматите за получаване на куриерски пратки?
Изненадващо добре. Дори и аз съм много изненадан от резултата. Показателно за това е, че вече повече от половината пратки, които доставяме, се получават през easybox. Ние направихме едно проучване миналата година, от което стана ясно, че 66% от запитаните потребители, които са използвали услугата, я намират лесна и удобна за употреба. Любопитни са и данните, споделени от нашите партньори от DECATHLON само преди дни, базирани на представителна извадка. Те показват, че над 93% от техните клиенти, използвали easybox като опция за доставка, биха я препоръчали.
Аз очаквах, че българите сме малко по-консервативни като общество, а се оказа точно обратното.
Как Samedy реши да въведе тази иновация на българския пазар?
Когато имаш големи цели, които са свързани с растеж, трябва да предложиш на потребителя нещо, което е с добавена стойност за него. В тази част на Европа, където ние се намираме, това е нещото, което различава нашата група (бел. ред. – бизнесът на Sameday в Румъния, Унгария и България) от останалите играчи на пазара.
Тази услуга се превърна в стандарт на пазара. Онлайн търговците вече сами търсят тази услуга.
Какви са икономическите ползи за бизнеса от този модел на работа?
Връзката между повече продажби онлайн и удовлетворен клиент от доставката е много ясно изразена. За да бъде удовлетворен клиентът, би трябвало мрежата да е достатъчно гъста. Затова целта в дългосрочен план е на местата, където мрежата е достатъчно развита, на максимум 10 минути пеша да има такъв обект.
В България разходите за труд растат непропорционално много и ние търсим оптимизация. Един куриер за един ден може да достави 50 – 60 – 70 пратки. В същото време същия този куриер може да зареди 20 автомата с по 50 пратки. Съответно ние можем да предложим, на база нашите по-малки разходи, по-добра и по-изгодна оферта за търговеца и съответно по-добра цена за крайния потребител.
Доставката до тези автомати за крайния клиент всъщност е безплатна, нали?
Това е избор на нашите клиенти, които са решили да покрият таксата за тази услуга. Това може да се разгледа и като инвестиция. Когато промениш нагласите на клиента, да използва този вид услуга, ще има по-голяма печалба.
Съвсем наскоро Sameday обяви планове за инвестиции в размер на 13 млн. лв. в България за нови easybox локации. Планирате ли навлизане в нови градове в България?
В момента имаме около 450 локации. Ние се стараем да покрием локациите, където има най-много трафик. За никого не е тайна, че 40% от бизнеса в нашата област е концентриран в София. Планът ни за средносрочно развитие е да покрием нуждите на хората за получаване на тези пратки. И тази година предстои една много сериозна експанзия на българския пазар.
Моята визия е, че всеки човек трябва да има право да получи своята пратка, без да полага никакви усилия.
Онлайн търговията в последните години отчете значителен ръст в България, което се отрази и на печалбите на куриерските компании. Как оценявате пазара към момента и как очаквате да се развие?
Пазарът се развива с двуцифрени темпове – и пазарът на електронна търговия, и пазарът на куриерски услуги. В момента в тази част на света (бел. ред. – Централна и Източна Европа) навлизат много сериозни играчи. Много сериозни компании, с много сериозен трафик. Той трябва да се обслужи от някого. Той е достатъчно голям, за да има достатъчно бурен растеж и да има място за още една компания в сектора на куриерските услуги.
Ние работим с национална мрежа от по-малко от година. Място за нов играч в наше лице на българския пазар със сигурност има.
Как ще се промени куриерската услуга в бъдеще?
Out of home delivery (доставка извън домовете). Не казвам само автомати. Тази концепция може да включва в себе си и офиси, и различни обекти само за получаване на пратки. Числата показват, че все повече хора предпочитат да получават пратките си извън домовете си.
Ако погледнем през погледа на компаниите, които доставят, виждаме, че доставките до адрес стават все по-скъпи и по-скъпи. Това рано или късно би се превърнало в премиум услуга. Под премиум имам предвид много по-скъпа. Но не мисля, че може да изчезне напълно.
Оптимизациите и автоматизациите в процесите на подготовка на пратките за доставка вече ги има. И те намаляват цената на продукта, но не могат да го правят безкрайно. От друга страна, за да се достави до адрес, е необходим жив човек. И този модел освен по-големи разходи, има и лимит при доставките.
Повечето неща в този бизнес вече са измислени. Следващите стъпки са доставка с дронове, доставка с роботи. Това може да стане реалност, но всичко е въпрос на търсене и на цена, на която се предлага. Нещо, което фундаментално да промени пазара, не виждам.
До каква степен технологиите и изкуственият интелект навлизат в сектора на куриерските услуги в България?
Ефективността на услугата, която предлага браншът, стъпва изключително много върху развитието на информационните системи на съответните куриери. Оптимизациите там са много сериозни. Отделно от това, много компании намират начин да инвестират в автоматизации в сортирането.
В Румъния потребителите на услугите на Sameday вече имат възможност да използват Sameday App – приложение, чрез което те могат да проследяват и управляват своите пратки в реално време.
А от няколко месеца е активен и чатботът Сами, който вече обслужва голяма част от постъпващите запитвания от клиенти в Румъния. Той се учи в реално време и оптимизира непрекъснато своите възможности.
Да очакваме ли тази услуга скоро и в България?
Всичко, което се появи в Румъния, идва и в България – макар и с известно забавяне. В бъдеще очакваме и българският потребител да има възможността да се възползва от тези технологични решения.
Съвсем скоро консултантската компания Colliers публикува анализ, според който голям процент от българския бизнес изнася своите логистични бази в съседна Румъния. От една страна, заради по-скъпите наеми в България, а от друга, заради липсата на достатъчно качествени площи. Вашата компания оперира и на двата пазара – какви са наблюденията Ви?
Площите тук наистина са по-скъпи, отколкото в Румъния. Но не мисля, че това е причината някой да се изнесе от България. Причините са комплексни. Правя бизнес с Румъния от 2011 г. Израстването на румънския бизнес за това време е феноменално. Средата за правене на бизнес е по-добра там. Работната ръка там надхвърля в някои случаи драстично компетенциите на хората, които са на пазара на труда в България. Най-тъжното е, че преди 11 години тенденцията беше обратна. За щастие, въпреки трудностите, успяхме да привлечем отлични кадри в компанията и имаме готовност да увеличим броя на служителите си спрямо нарастващите ни обеми от пратки.
Но все пак, моят отговор на въпроса Ви защо компаниите изнасят своя бизнес в Румъния е, че причината не са складовете.