IT индустрията в България вече не е „low cost“

Професия стана много разпознаваема и повече хора учат информационни технологии и програмиране

Николай Мутафов, съосновател на IT компанията Accedia:

IT индустрията в България вече не е „low cost“
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Accedia е българска IT компания, основана преди 5 години. Тя стартира дейността си с 4 човека екип, днес има над 120 служители и продължава да расте. С ентусиазъм, големи мечти и упорита работа днес бизнесът жъне успехи на няколко континента. През 2017 г. Accedia попада в класацията на Deloitte за 50-те най-бързо развиващи се технологични компании в Централна и Източна Европа. Отново през 2017 г. Accedia е отличена за трети път и в проучването "Топ ИКТ работодател" на Job Tiger, отразяващо мнението на служителите в организацията. 

Срещаме се Николай Мутафов, един от основателите на компанията, за да поговорим за развитието ѝ досега и в бъдеще, както и за някои от спецификите на IT пазара у нас. 

– С каква идея стартирахте Accedia и промени ли се тя през тези 5 години?

- Идеята не се е променила, по-скоро е еволюирала. От самото начало имахме ясна визия и може би това е ключът към успеха ни. Не сме тръгвали с мисълта да бъдем гаражна компания, а да станем голям  играч, който постепенно да се превърне във фактор в България, Европа и света.  Стартирахме от нулата изцяло с наши средства и лека полека развиваме тази идея. Много хора в началото не вярваха, че ще успеем, но сега всяка година правим ръст от порядъка на 100%.

– Чии примери в бизнеса следвате? От кои компании се учите?

- Винаги сме се целили сред големите като VMWare например, защото вярваме, че човек постига толкова, колкото са големи мечтите му. От Google пък се учим на добри практики, най-вече свързани с мениджмънта на хора, с атмосферата и работния процес, различните инициативи. В никакъв случай не копираме, а по-скоро се опитваме да заимстваме и доразработваме добрите практики от тях, тъй като те вече са доказали, че са успешни.  

– За трета година ставате „Топ ИКТ работодател“ в България? С какво сте привлекателни за служителите?

- С това, че сме иновативни както от бизнес гледна точка, така и вътре във фирмата. Целта ни е да помагаме на хората да израстват лично и професионално, да се чувстват добре в компанията. Считаме, че това е ключът към превръщането ни в още по-голяма организация. За мен е показателно, че много хора, които идват на интервю при нас, вече са наясно с положителната атмосфера тук и това е една от причините да искат да се присъединят към екипа.

– В тази връзка как, според Вас, се промени пазарът на труда в IT сектора?

- Пазарът се разви така, че заплащането вече не е най-същественото нещо за служителите. Те все повече обръщат внимание на работната атмосфера и на различни социални инициативи. В бизнеса клиентите са много важно нещо, но също толкова важни са и хората. Точно затова ние се опитваме да работим в тази посока и да удовлетворяваме очакванията им. Отворени сме за обратна връзка и гледаме, когато светне червената лампичка, веднага да реагираме.

– Все още ли е толкова трудно да се намират кадри?

- Да, трудно се намират, но е факт, че  в последните години се взеха и доста мерки. Самият сектор също нашумя, създадоха се частни академии и много хора вече се преориентират към IT професии. Всичко това се отразява и кандидатите се увеличават. Вярно е, че има повече работа, отколкото хората могат да поемат. Но също така е вярно, че през последните години е по-лесно да намериш IT специалисти пред шлосери, учители или доктори дори. Просто нашата професия стана много разпознаваема и повече хора се ориентират да учат информационни технологии и програмиране. Надявам се с улесняването на процеса по издаване на сини карти (б.р. за специалисти от трети страни), нещата да стават още по-добре. При нас например вече има чужденци.

– Става ли българският технологичен пазар по-разпознаваем за Европа и света?

- Според мен, да. Ако преди 5 години бяхме по-скоро евтина дестинация, сега вече не е съвсем така. Вдигаме добавената стойност на услугите, съответно и цената, в резултат на което все повече започват да ни търсят заради качеството. Вече не сме в графата на „low cost“ дестинациите като Индия, Китай, Египет, а започваме да се конкурираме с държави от Източна Европа като Полша, Украйна и Румъния.

– Как се отразява това на местния пазар?

- Това логично води до повишаване на цените и на стойността. А колкото повече експорт на услуги има, толкова повече ще се увеличават и заплатите.

– Как оценявате конкуренцията в сектора?

- Нашата цел е да бъдем конкурентни на местните пазари, на които работим. Като цяло обаче бизнесът в момента се характеризира с това, че компаниите по-скоро си помагаме една на друга, особено на местно ниво. Причината е, че има много голямо търсене на бизнес и реално, когато ние не можем да вземем някой проект, търсим помощ от друга компания да ни помогне, и обратното. Ражда се една среда, в която играчите си съдействат в намирането и поемането на работа.

– На кои пазари сте стъпили?

- Основните ни пазари са САЩ, Западна Европа,Англия и Южна Африка

– Азия е доста популярен пазар? Имате ли амбиции там?

- Правим стъпки в тази посока, но засега не ни е целева дестинация.

– Какво отличава клиентите ви по места?

- За клиентите ни в САЩ е характерно, че с тях нещата се случват много бързо. Те са ориентирани към резултата и затова са лесни за работа от оперативна гледна точка. Във Великобритания са по-консервативни и там обикновено ни е нужно повече време да ги убедим да работят с нас. В Германия срещаме затруднения, тъй като там държат на немския език. Той не е толкова популярен тук, колкото английският и въпреки че имаме специалисти, те не винаги са достатъчно. В Южна Африка пък е много важно доверието – там стиснете ли си ръката, това е равносилно на договор.

– Какво ви предстои в близко бъдеще?

- В момента реорганизираме офиса си в САЩ, като целта ни е дейността там да е ориентирана повече към продажби, а не към R&D. Освен това, постепенно започваме да мислим за собствени продукти, които да станат наша интелектуална собственост. Моментът вече е назрял и диверсификацията на бизнеса е наша стратегическа цел, като идеята е в бъдеще да го разделим на две части – на услуги и на продукти. За целта започваме да търсим и странично финансиране по програми, от грантови схеми и инвеститори.

– Как виждате Accedia след 20 години?

- Нашата визия е след 20 години да станем разпознаваем лидер в световен мащаб.

Коментари: 0