Изкуството на презентацията
Основателят на 356labs Борис Христов помага на бизнеса да печели чрез въздействие върху аудиторията

Една презентация може да постави на главата ви както корона, така и трънен венец. Всичко е въпрос на умения, прецизност и предвидливост. Борис Христов, основателят на 356labs, ни въвежда в изкуството на успешната презентация. Признание за професионализма му е фактът, че той е първият българин, носител на наградата Microsoft MVP (Most Valuable Professional), която се дава за заслуги в презентационната и PowerPoint общност.
Магията
Успешната презентация не се прави за час-два преди събитието. Има три важни компонента: Историята (какво казваш), дизайна (как изглеждат слайдовете), както и самото представяне и взаимодействието с аудиторията. Натрупаният опит позволява на 356labs да влиза в спецификите на всеки бранш и в „обувките” на всеки лектор, за да вдъхнови или да взриви аудиторията – това зависи от предварително набелязаната цел. Всичко трябва да е подготвено по начин, който позволява презентиращият да се чувства уверено на сцената. Магията се получава, когато лекторът съумее да долови „диханието” на публиката и я накара да затаи дъх. А това става, когато познава аудиторията и говори на нейния език. Но за да стигне до този момент, е нужна целенасочена предварителна подготовка.
Път
Борис е IT специалист, работил в различни компании. Презентациите били негова страст и не пропускал възможност да се изправи пред аудитория. Имал свой подход и това не останало незабелязано. Стремежът му бил по максимално опростен начин да представя и най-сложната материя. Постепенно завалели предложения за широк кръг участия. След един уебинар, свързан с умението да се правят презентации, получил много благодарствени имейли. Това му дало импулс да превърне тази своя страст в бизнес. Рискувал и успял. Четири години по-късно екипът на компанията е от шест човека и разрастването продължава. Една от причините е, че по света и у нас тази услуга стана търсена.
Прецизност
Вдъхновение за своето израстване и усъвършенстване Борис и неговият екип намират в различни индустрии. Дори от света на модата вземат много идеи и по свой начин ги пренасят в работата си. Развиват маниакално отношение към детайла. Преди две години Борис посетил магазин на „Диор” в Барселона. Когато видял как хората, които продават, докосват дрехите с копринени ръкавици, си казал: „Да, това е, което и ние правим! Тази е организацията, която и ние изграждаме, и бих искал да ни ценят и заради присъщата ни почит към детайла “.
Силата
Контактът с аудиторията не бива да е самоцелен и всеки лектор трябва да си представи, че неговата презентация има силата да накара всеки слушател да направи нещо. Екипът на 356labs помага целта ясно да се дефинира, тъй като това е ключ към успеха. Но има още доста тънкости, както и много работа. Освен презентации по поръчка на конкретен клиент, 356labs предлагат и обучения. Но нямат притеснение, че може самите те да станат излишни или пък че така създават свои конкуренти. „Ако вдъхновим някого и му дадем увереност, че може да стартира подобен бизнес, нека да го направи. Ако е достатъчно добър, пазарът ще го приеме”, смята Борис Христов.
Фокус
Екипът е фокусиран единствено върху презентацията, тя е „свещената крава” на тяхната дейност. Затова изпипват всичко и държат на обратната връзка с клиентите. Един от най-щастливите моменти настъпва, когато след презентация пред централното ръководство, направена с тяхната подкрепа, мултинационална компания вместо да съкрати екипа си в България, разраства дейността си в страната. Техни клиенти са печелили големи инвестиции – например през 2018 г. след IPO презентацията си фирма „Градус” привлече над 40 млн. евро. Така ден след ден в 356labs нагледно виждат важната роля, която имат за организациите и лидерите, с които работят. Но също и за израстването като професионалисти на много хора, минали през техните обучения. „Колкото и клиширано да звучи, успехите на нашите клиенти са и наши успехи. Ако някой се провали, провалът ще е и наш. Затова внимателно подбираме с кого да работим и как да го подготвим за срещата с публиката”, уточнява Борис Христов.
Амбиции
Името на агенцията за бизнес презентации е вдъхновено от Porsche 356 – модел, прословут с простата на дизайна си. Основателят на 356labs държи винаги и във всичко компанията да се асоциира с простота и перфектен дизайн. А лабс показва, че това е лаборатория, която прави експерименти, създава новости и задава тенденции. 356labs е първа с такъв предмет на дейност в България, но Борис Христов вярва, че изкуството на презентациите тепърва ще печели овации.