Жаклин и нейните чанти, които разказват истории
Едно 28-годишно момиче от Перник започва бизнес с една основна идея - да може да носи винаги и навсякъде любимата си книга
„Малкият принц“, „Гордост и предразсъдъци“, „Ана Каренина“, „Майстора и Маргарита“, „Закуска в Тифани“, българските „Тютюн“, стихотворението „Две хубави очи“ – това са само част от вечните класики, на които едно 28-годишно момиче вдъхва нов живот по модерен и разчупен начин. Цитати от запомнящите се произведения оживяват не къде другаде, а върху дамски чанти, които Жаклин изработва сама ръчно.
Начинанието ѝ стартира в края на миналата година, но до момента книгите-чанти се радват на голяма популярност. Младата дама съвсем скоро ще пусне и съвсем нови модели. Освен това през следващите седмици ще стартира колекция и за най-малките с любими детски книжки.
Някои от новите модели ще са „Тютюн“, „Живот назаем“, споделя тя пред Economic.bg.
Жаклин е решена да разшири пазара си и до няколко седмици нейните продукти вече ще могат да се предлагат и на чуждестранни клиенти, извън България. За целта тя ще използва платформата Etsy, която е изцяло фокусирана върху ръчно изработени продукти. Това обаче не е всичко, тъй като Жаклин е отправила поглед и към Италия.
Това може да е стъпка и в промотирането на българска литература.“
Как започва всичко?
Иновативната, но и нестандартна идея, както самата Жаклин признава, се ражда преди години, но не веднага става реалност. Момичето, родом от Перник, се нуждае от време, за да повярва в себе си и в това, че една щура идея всъщност може да се превърне в нещо любимо, а впоследствие и в бизнес.
Тя завършва „Туризъм“ и за кратко работи в хотелиерския бранш в Англия. След това се връща в България и завършва магистратура по „Международни бизнес отношения“. Впоследствие образованието я отвежда и в Рим, където пък учи „Международна икономика“. В момента работи в софтуерна компания и помага на бизнеси в Англия да вземат най-добрите софтуерни решения. Всичко това обаче за Жаклин не е достатъчно и решава, че трябва да се занимава и с нещо креативно.
Чувствах, че не използвам целия си потенциал.“
Разказва, че от малка много обича книгите и винаги носи по една със себе си, за да има компания докато пътува. Един ден просто се замисля колко ще е хубаво, ако може да носи чанта, която да пресъздава същото усещане за книга.
Тогава обаче се запитах защо да го правя, смятах, че мога да се проваля и се отказах още преди да започна.“
Въпреки първоначалната плахост, Жаклин получава подкрепа от близки хора, които вярват в нейната идея. Споделя, че е мотивирана и от две книги – биографията „Коко Шанел“ и „Бизнес на високи токчета“, която разказва историята на Тамара Мелън, съосновател на обувната империя „Джими Чу“.
Преди да започне същинският производствен процес, Жаклин прави проучване точно с какви материали трябва да се снабди. Първоначалната ѝ идея да използва корици на стари книги, отпада заради състоянието им, но и заради авторските права.
Първата чанта
Първата чанта, която прави Жаклин, е по романа „Ана Каренина“. Казва, че е избрала него, защото е искала да започне с класика. Тя помни и първата си клиентка, която си купува за свой моден аксесоар чанта с цитат от биографията „Коко Шанел.“
Класиката никога не излиза от мода. Радвам се, че има толкова интелигентни жени, които оценяват продукта.“
Жаклин сама създава дизайните на чантите си. Прави ги на компютърна програма, като изпълнява и поръчки по изисквания на клиенти. Готовите дизайни изпраща на печатница. След това сглобява парчетата и ги оформя като чанти. Полага финалните щрихи с дръжките им и други детайли.
Първоначалната инвестиция е около 10 хил. лв. Най-предизвикателни са щанците, които са в размери на обикновени книги. Освен това печатниците не приемат малки поръчки и заради това Жаклин отпечатва първоначално 150 бройки.
Предварително трябваше да предположа какво ще се хареса на хората. Още опознавам вкуса им, като говоря с тях и така разбирам какво ще се хареса, но тогава беше предизвикателство.“
Споделя, че направата на чантите отнема около 2 месеца, тъй като процесът не позволява печат на една бройка. Така трябва да се съберат няколко бройки, за да бъдат отпечатани, а след това и сглобени от Жаклин.
Партньорство и нови хоризонти
Чантите радват посетителите вече на два панаира на книгата в София. Разказва, че при нея са се спирали и малки деца, които им се радват. Именно заради това решава да направи нещо и за тях.
Много деца се спираха и говорихме какво четат, бяха много зареждащи и направих детски чанти с „Пинокио“, „Пипи Дългото Чорапче“, „Алиса в страната на чудесата“.
Жаклин казва, че в чантите ще сложи и книжки и така ще започне детска кампания, която да популяризира четенето сред най-малките.
За момента си партнира и с компанията Bonvivant, която произвежда вина и шоколад. Името на компанията означава „човек бохем“, който се наслаждава на живота. Казва, че така предлага готов продукт за мъжете, които се чудят какво да подарят на своите дами.
Вино, шоколад и книга са една много добра комбинация за жените“, споделя Жаклин.
За нея обаче не всичко е бизнес и заради това отделя 15% от стойността на всяка закупена чанта „Закуска в Тифани“, а средствата ще дари на дом за деца в Перник. Вдъхновена е от това, че обожава Одри Хепбърн, която до края на живота си е посланик на УНИЦЕФ и помага на деца в нужда.
Не чувствам за правилно да правя нещо само заради печалбата.“
На въпрос с кой герой от книга се отъждествява, казва
Пипи Дългото Чорапче, защото тя никога не се задоволява с нещо обикновено и винаги търси щастието и радостта.“